Ülésezett az önkormányzat

  nyomtatási kép
 
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata Képviselõ-testületének 2013. április 25-ei ülésérõl.

A képviselõ-testület elfogadta a 2012-es év gazdálkodásáról szóló beszámolót, zárszámadását, és a belsõ ellenõr beszámolóját a 2012. évben folytatott vizsgálatokról. A bevételi oldalt 2.800.835 ezer, a kiadási oldalt 2.694.465 ezer Ft teljesítési összeggel hagyták jóvá a képviselõk.

Bebes István polgármester elmondta, hogy a 2012-es költségvetési évben az önkormányzat feladatellátása és intézményszerkezete jelentõsen változott a korábbiakhoz képest. Az év elejétõl már nem tartozott a Tûzoltóság a város intézményeinek körébe, a szociális feladatokat ellátó Szociális Szolgáltató és Információs Központ fenntartója február végétõl a Körmend és Kistérsége Többcélú Kistérségi Társulás lett, melynek munkaszervezeti feladatait ugyancsak február végétõl a Polgármesteri Hivatal látta el. Május végén megszûnt a pénzügyi GAMESZ, melynek feladatait a Polgármesteri Hivatal pénzügyi irodája vette át. További változás volt, hogy az önkormányzat és a hivatal külön költségvetési szervként szerepel, és a nemzetiségi önkormányzat sem része az önkormányzati költségvetésnek.
A kötelezõ feladatokat az alábbiak szerint történt:
A bölcsõdébe 4 csoportban járnak a gyermekek, amely az egyik óvoda keretein belül mûködik. A beíratott gyermekek száma átlagosan 40 fõ körül van, azonban a normatíva szempontjából - az életkori sajátosságokból adódó jelentõs hiányzás miatt - csak 23 fõ vehetõ figyelembe, ami jelentõs normatíva visszafizetéssel jár a 2012. évi elszámolásból adódóan.
Az óvodai ellátás két óvodában történik 9-9 csoporttal. Mind a két óvodának van egy fiók óvodája, illetve az egyik óvodához 2 tagóvoda is tartozik a környezõ településeken. Az óvodai csoportok szervezése a közoktatási törvényben meghatározottaknak megfelelõ, gyakorlatilag az óvodai csoportok átlagos létszáma az egyik tagóvoda kivételével 20-23 fõ között van. Az óvodai csoportok száma az elõzõ évhez viszonyítva nem csökkent.
Az általános iskolai feladatok ellátása három általános iskolában történt, amelyekben az osztályok száma átlagosan 45 volt 2012. évben, amely évrõl évre folyamatosan csökken a fogyó gyermeklétszám következtében. A tanulók létszáma 1.100 fõ felett volt, amelybõl következik, hogy az egy osztályra jutó tanulók száma 20-25 fõ közötti. Az önkormányzat mûködtetett egy eltérõ tantervû általános iskolát is, ahol a tanulók száma alacsony az iskola jellegébõl adódóan, átlagosan a 3 csoportba 30-32 tanuló jár, és 1 napközis csoport mûködik.
A közmûvelõdési feladatok ellátására egy intézmény keretében történt, amely magába foglalja a könyvtárat és a mûvelõdési központot.
Mûvészetoktatási területen a táncmûvészet és a zenemûvészet az egyik általános iskola keretein belül mûködött. A zenemûvészeti szakterületen a képzésben résztvevõ gyermekek száma 115fõ volt, a táncmûvészeti szakterülten 132fõ volt a képzésben résztvevõk száma.
A szociális feladatok egy intézményen belül kerülnek ellátásra, amely magába foglalja a nappali szociális ellátást, a fogyatékosok nappali ellátását, a szenvedélybetegek nappali ellátását, a gondozóház mûködését, a szociális étkeztetést és a házi segítségnyújtást, a házi jelzõrendszeres segítségnyújtást, a támogató szolgálat mûködtetését, és további szociális szolgáltatásokat is. Az önkormányzat ezt az intézményt a fentiekben leírtak szerint 2012. február 25.-ig mûködtette, azt követõen a többcélú kistérségi társulás fenntartásában mûködött.
A településüzemelési feladatok ellátása nagyrészt intézmény útján történik. A hulladékszállítási és a temetõgondnoksági feladatokra van külsõ vállalkozással szerzõdés, továbbá az önkormányzati utak nagyobb volumenû karbantartási feladataira.
Az önkormányzati ingatlanok kezelését - lakás és nem lakás célú ingatlanok kezelése - az önkormányzat által alapított Kft. látta el 2012. április 30.-ig, azt követõen a feladat ellátása Körmend Város Gondnokságához került.
Az egészségügyi alapellátások közül a háziorvosi és gyermekorvosi szolgálatok, fogászati ellátás vállalkozás keretein belül mûködnek. A védõnõi szolgálat mûködik intézményi keretek között, közalkalmazotti státuszban foglalkoztatott védõnõkkel. A fenntartás 2012. február 26.-tól a Körmend és Kistérsége Többcélú Kistérségi Társulás feladata.
Az önkormányzati intézmények elláttak feladatokat a többcélú kistérségi társulás részére a szakszolgálati feladatok közül a logopédiai ellátás, és a korai fejlesztés területén, a könyvtári részleg pedig két többcélú kistérségi társulás részére látott el mozgókönyvtári feladatokat.
Az óvodai és általános iskolai feladatok ellátására létrehozott mikrotérségi társulás a feladatok racionális megoldását eredményezte szakmailag is, és hozzájárult a többcélú kistérségi társulás által kapott és az önkormányzat részére átadott kiegészítõ normatíva a feladatok finanszírozásához, csökkentette az önkormányzatok saját forrásainak biztosítását.

Mûködés
Az intézményi mûködési bevételek ( 224,14 mFt) nagy része az élelmezési bevételekbõl származik. A teljesítés a tervezett összegtõl elmarad, részben azért, mert kevesebben vették igénybe az étkezést, valamint az ÁFA visszatérülés áthúzódott a következõ évre a pénzügyi teljesítések következtében. A Somogyi B. Általános Iskola sport feladata esetében van nagyobb elmaradás a tervezettõl, ami a pályázati lehetõségek csökkenésének a következménye. Körmend Város Gondnoksága mûködési bevétel elõirányzata év közben jelentõsen nõtt az ingatlan kezelési feladatok intézményhez kerülésébõl adódóan. A teljesítés viszont elmaradt a módosított elõirányzattól, mert egy beruházás elhúzódása nem tette lehetõvé a tervezett értékesítés teljesítését. A mûködési bevételek között került elszámolásra bevételként, a dologi kiadások között pedig mint befizetési kötelezettség kiadásként a beruházásokhoz kapcsolódó fordított ÁFA 12.274eFt összegben.
A helyi adóbevétel az önkormányzat sajátos mûködési bevétele, amelybõl a legnagyobb tétel az iparûzési adó. A teljesítés (581,1 mFt) meghaladja az elõirányzatot (562 mFt), ami részben az eredményes behajtásnak, részben a jobb fizetési készségnek köszönhetõ. A talajterhelési díj bevétele 0,99 mFt, a bírságokból, pótlékokból 2,68 mFt folyt be.
A mûködésre átvett pénzeszközök terén jelentõs összeg - 88,96mFt - került átvételre a többcélú kistérségi társulásoktól közoktatási feladatokra, pedagógiai szakszolgálati feladatra, mozgókönyvtári és szociális feladatra. Az önkormányzatoktól szintén közoktatási feladatra történt pénzeszköz átvétel, továbbá itt szerepel az intézmények közötti pénzeszköz rendezés a 2011. évi beszámolóhoz kapcsolódóan, összesen 29,5 m Ft. Az önkormányzat és intézményei különbözõ projektekhez összességében 44,67 mFt támogatást tudtak lehívni. Fejezettõl érkezett egyes szociális feladatok: támogató szolgálat, szociális foglakoztatás, jelzõrendszeres házi segítségnyújtás támogatása, amely a feladatátadás következtében csak 13,32 mFt összegben teljesült az önkormányzatnál. Egyéb kifizetésekhez - mozgáskorlátozottak támogatása, kiegészítõ gyermekvédelmi támogatás, stb. - az önkormányzat szintén támogatást kap pályázat, vagy jogszabály biztosította keretek között. A foglakoztatás támogatáshoz az önkormányzat és intézményei 7,65 mFt-ot kapott, zömmel közcélúak foglakoztatásához. Az OEP-tõl a védõnõi szolgálat mûködtetésre 6,62 mFt érkezett, a továbbiakban a társulás kapta a finanszírozást.

Az önkormányzat jelentõs bevétele az átengedett bevétel és központi támogatás. Az átengedett bevételek közül a gépjármûadó teljesítése (88,9 mFt) elmarad a tervezett összegtõl (95 mFt), az SZJA 8%-os átengedés teljesült 100%-ban (140,965 mFt).
A központi támogatások esetén a normatív támogatásról év közben volt lemondás a szociális feladatok átadásából következõen. Az önkormányzat 2012. évben a mûködéséhez folyamatosan igényelte a támogatásokat: különösen a szociális ellátásokhoz, közoktatási feladatokhoz. Az önkormányzat a mûködéséhez - mûködési hiány finanszírozására - két alkalommal nyújtott be pályázatot ÖNHIKI-s támogatásra. Az elsõ alkalommal 47,07 mFt-ot kapott, a második alkalommal más jogcímen 120 mFt-ot, amely a likviditás szempontjából jelentõs volt a gazdálkodási feladatok ellátásban.
Az önkormányzat mûködési jellegû hitel felvételt tervezett részben likvid hitelt 120,99 mFt összegben a 2012. évi mûködési hiány finanszírozására. Részben hosszúlejáratú hitelt 235,2 mFt összegben, amely az év elején fennálló hitelállomány visszafizetésre lett volna fedezet.
Az év közben történt jogszabályi változás, valamint az elõzõekben említett támogatás következtében nem került sor hosszúlejáratú mûködési célú hitel felvételére, továbbá az év elején fennálló 257,66 mFt-os likvidhitel állomány év végén 212,26 mFt volt, amely a 2013. évi konszolidáció alapja.
A mûködési pénzmaradvány igénybevétele megtörtént.

Mûködési kiadások
A személyi juttatások 2012. évi tervezett összege jellemzõen a kapott bérkompenzációval növekedett év közben, és a teljesítések az elõirányzatok keretein belül maradtak intézményi szinten. Az intézményeket takarékos gazdálkodás jellemezte. A személyi juttatások összege 820,35 mFt volt. A munkaadót terhelõ járulékok és szociális hozzájárulási adó mértéke 27% volt, amelynek a teljesítése (217,11 mFt) szintén nem haladja meg a módosított elõirányzatot (219,71 mFt).
A dologi kiadások (710,41 mFt) között az élelmezési kiadások jelentõs tételt képeznek, a kiadás azonban elmarad a tervezett összegtõl, kevesebben vették igénybe a szolgáltatást, ami az elõzõekben említett bevétel elmaradás oka. A közüzemi kiadások közül a víz és csatornadíj meghaladja a módosított elõirányzatot, amelynek a legfõbb oka, hogy a Körmend Város Gondnoksága az év közben kapott ingatlankezelési feladathoz kapcsolódó vízdíj fizetési kötelezettség elõirányzatát az egyéb dologi kiadások között kezelte. A villamos energia felhasználás esetében megtakarítás mutatkozik az önkormányzatnál, amely nagyrészt az órák átíratásának elhúzódásából adódóik, és a fizetések részben 2013. évben jelentkeznek. A gázdíj éves teljesítése szintén alacsonyabb a tervezett összegnél, ami részben a takarékos felhasználás eredménye, részben az átíratások következtében elhúzódó számlázásból adódik.
A dologi kiadások között kerül elszámolásra a likvid hitelállomány után 2012. évben fizetett kamat 26,5mFt összegben.
A pénzbeni ellátásokhoz az önkormányzat 24 millió Ft-ot biztosított önerõként, amely a kimutatás alapján fedezett biztosított a kiadásokra. A kifizetésekhez 48,41 mFt támogatást kapott az önkormányzat egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése jogcímen. A pénzbeni ellátásokra 70,5 mFt összeg került felhasználásra.
A mûködési célú pénzeszköz átadásokat összege 121,74 mFt volt. A tervezett kiadások teljesítése megtörtént, egyedül a munkahelyteremtésre tervezett kiadás nem realizálódott. Az államháztartáson belüli teljesítések részben a többcélú társulás, a hulladékgazdálkodási társulás és az intézmények között bonyolódtak.
Finanszírozási kiadások között került elszámolásra kiadásként a 2012.január elején fennálló 257,66 mFt mûködési hitel törlesztése.

A felhalmozási bevételek (437,74 mFt) közül a vagyonértékesítés teljesítése 50% körül alakult (49,2 mFt). A felhalmozási ÁFA bevétel 14,45 mFt volt, amely kis mértékben vagyonértékesítéshez, nagyrészt a használati díj bevételhez kapcsolódik. Utóbbi teljesítés 52,97 mFt.
A felhalmozási bevételek között került elszámolásra a központi forrásból kapott 25,05 mFt, amelyet a Mátyás Király Utcai Óvoda felújításához kapott az önkormányzat pályázat keretében. Az eladott önkormányzat bérlakások törlesztéseibõl befolyó bevétel 3.78 mFt volt.
A felhalmozásra átvett pénzeszközök (237,55 mFt) közül a legnagyobb összeg a Fõ tér rekonstrukcióhoz érkezett, és ezzel lezárult a projekt. Közel 60 millió Ft érkezett a körforgalom kialakításához, amely szintén befejezõdött mûszaki szempontból, a pénzügyi elszámolás még folyamatban van. A 3 Park esetében is hasonló a helyzet, a kifizetések megtörténtek, viszont a támogatások teljesítése áthúzódik a 2013-as évre. A KEOP-os pályázatok kezdése nem történt meg 2012. évben, ezért támogatások lehívására sem nyílt meg a lehetõség.
A pénzügyi befektetések bevételeként az önkormányzat az osztalékként kapott 271 mFt-ot: 2,69 mFt-ot a MÛLLEX Kft-tõl, 15 eFt-ot a Nyugat Pannon Zrt-tõl. A felhalmozási kamat bevétel 441eFt, az árfolyamnyereség 6,59 mFt, amely a hiteltörlesztésekhez kapcsolódóan került elszámolásra. A finanszírozási mûveletek között került elszámolásra a portfolió feloldása 40 millió Ft összegben.
A felhalmozási kiadások (484,42 mFt) jelentõs része pályázatok keretében megvalósuló fejlesztés. A kiadások teljesítése szinkronban van a bevételeknél leírtakkal, vagyis a tervezett KEOP-os beruházások csak kezdeti stádiumban vannak. Az önkormányzat lehetõségei szerint kisebb fejlesztési feladatokat is végrehajtott 2012. évben, amelyek a feladatellátást, a folyamatos mûködés feltételeit biztosítják.
A felhalmozásra átadott pénzeszközök között került kifizetésre az egyház részére 2 mFt, a hulladékgazdálkodási társulás részére fejlesztési hozzájárulásként 4,5 mFt, otthonteremtési támogatásként 1,26 mFt. A társasházak felújítási alapjába az önkormányzati tulajdon után 3,45 mFt került befizetésre.
Az önkormányzat 2012. évi gazdálkodásáról általánosságban elmondható, hogy takarékos volt. Az intézmények racionalizálásával kapcsolatban olyan döntéseket hozott, amely a kiadások csökkenéséhez vezetett. A pályázati lehetõségeket jó színvonalon használta ki, és ezáltal a likviditási helyzet az elõzõ évhez viszonyítva kedvezõbben alakult. A fejlesztések alacsonyabb teljesítése nagyrészt önkormányzaton kívüli okokra vezethetõ vissza.

Célkeresztben a Körmendi-kastélypark helyreállításának folytatása
2011. szeptemberi ülésen döntött arról a Képviselõ-testület, hogy az akkori kiírásnak megfelelõen benyújtja pályázatát a Körmend, várkert fejlesztése érdekében a II. ütemre is. A benyújtást követõen pályázati forrást nem kapott Önkormányzat a beruházásra. A pályázati forrást 2013. január 15-tõl újra megnyitották, mindösszesen 5,652 Mrd keretösszeggel.
A pályázati konstrukció célja a hazai gyûjteményes növénykertek és a védett történeti kertek értékeinek, speciális gyûjteményeinek megõrzése, sérült, degradált élõhelyeinek rendezése, rekonstrukciója, a hozzájuk kapcsolódó természeti értékek regenerációjának elõsegítése. A gyûjteményes növénykertek és történeti kertek értékes tematikus gyûjteményeinek rekonstrukcióját és fejlesztését szolgálja az infrastruktúra korszerûsítése és költségkímélõ megoldások megvalósítása.
A Körmendi-kastélyparkot a XVIII. században hatalmas barokk parkká építették, és még ugyanannak a századnak utolsó éveiben egy újabb átépítéssel angolkertté alakították. A II. világháborút követõ változások hatására az eredetileg 80 ha területû Várkert több mint felét más célokra használták fel. Napjainkban csak 35,5 ha mondható igazán Várkertnek. A pályázati kiírás keretében Körmend Város Önkormányzata az MNV Zrt. és az Õrségi Nemzeti Park hozzájárulásával pályázhat. Közös cél a kastélyparkot helyreállításának folytatása, melynek során kiemelhetõ annak történeti kert jellege.
A támogatás formája vissza nem térítendõ támogatás. A projekt elszámolható költsége maximum 250 millió Ft, melybõl az elõkészítésre 15 m Ft használható fel. Az Önkormányzat maximum bruttó 2.250.000 Ft-ot biztosít az elszámolható projektrészre, a pályázat megírására pedig bruttó 1,9 m Ft-ot. A pályázat benyújtását a képviselõk egyhangúlag biztosították.

Pályázat újabb ovifelújításért
Az "egyes önkormányzati feladatokhoz kapcsolódó támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 8/2013. (III.29.) BM rendelettel kiírt pályázat lehetõséget biztosít a városi óvodák felújításához. E pályázat nyújtott segítséget 2009 és 2012 között a Mátyás király utcai Óvoda és Bölcsõde több szakaszból álló felújításához. A képviselõk a Dr. Batthányné Coreth Mária Óvoda Dienes Lajos Úti Tagóvoda felújítását szeretnék elérni a pályázattal. A pályázat többek között építési beruházást-felújítást támogat. A támogatás formája vissza nem térítendõ támogatás, maximális mértéke 30.000.000.-Ft, a támogatási intenzitása max. 80%. A támogatás feltétele az is, hogy a támogatási összeg 5 %-ának mértékéig közfoglalkoztatottakat kell alkalmazni, határozott idõre.
A pályázat keretében elsõ ütemként a tetõfedés cseréjének befejezõ munkálatait lehetne elvégezni, valamint a keleti épületszárny ablakainak felújítását. A nyílászáró-cseréket a nyugati oldalon folytatódnak, amennyiben az ablakokra kért ajánlatok ezt megengedik. A homlokzati felújítást elsõ ütemben a keleti szárny lábazatával, és a pinceablakok kialakításával kezdjük. Az épület falai felvizesednek, melyet valószínûleg a csapadékvíz-elvezetés hiányossága, és az épület körüli járdák állapota okozza, ezért az épület körüli járdát valószínûleg újra kell építeni és a csapadékvizek elvezetését megoldani.
A képviselõk döntöttek a pályázat benyújtásáról, s biztosították a maximálisan 5 mFt összeg önerõt a 20 mFt összegû támogatás elnyeréséhez, vállalták közfoglalkoztatást, és felhatalmazták a polgármestert a szükséges intézkedésekre.

Kulturális, Sport és Szociális támogatások
A Társadalmi Ügyek Bizottsága 2013. április 22-i ülésén tárgyalta a 2013. évre beérkezett kulturális, sport és szociális pályázatokat. A kultúra területén 27 pályázatot bírált el a bizottság, a kérelem 12.530.750 Ft-ra rúgott, míg a rendelkezésre álló keret 5 millió 400 ezer Ft. A sport területén 21 pályázatra igényeltek 25 millió 700 ezer Ft-ot, a keretösszeg 12,55 mFt.
A szociális és karitatív tevékenység támogatását szolgáló pályázati alap összege 0,5 millió Ft volt, az igények itt is meghaladták a lehetõségeket. A bizottsághoz 1 millió 835 ezer Ft összegre érkezett kérelem 7 benyújtott pályázattal. A Bizottság 100 Ft értékhatárig hozott döntést, a felette levõ igényeket a Képviselõ-testület bírálta el.
Mindhárom pályázat eredménye megtalálható a http://ekormanyzat.kormend.hu weblapon a közérdekü adatok között is.

Letölthetõ itt:
Sport támogatások 2013
Kulturális támogatások 2013
Szociális támogatások 2013



Hõsök Napja

A hagyományoknak megfelelõen május utolsó vasárnapján kerül megrendezésre a Hõsök Napjáról szóló megemlékezés. A május 26-án 11.00 órakor a Hõsök Terén kezdõdõ rendezvény programját a Körmendi Kastélyszínház Társulat biztosítja, ünnepi szónoka pedig Móricz Péter, a Körmendi Kulturális Központ Múzeum intézményegységének vezetõje lesz. Közremûködik a Városi Fúvószenekar és a Városi Vegyeskar.


Röviden

- Elfogadták a képviselõk a Körmendi Rendõrkapitányság 2012. évrõl szóló beszámolóját, melynek kapcsán felhívták a Rendõrség figyelmét a közterületen folyó szabálysértésekre (vasbontás és tárolás, stb.), a Várkert értékeinek védelmére. Szakmai anyagot is várnak a térfigyelõ kamerák bõvítésének helyérõl.

- A Képviselõ-testület egyhangúlag támogatta a Vasivíz Zrt mérlegbeszámolójának elfogadását, és a viziközmû vagyon üzemeltetésére vonatkozó megállapodás elfogadását.

- A képviselõk az orvosi ügyeleti feladatok ellátására elfogadták az Országos Mentõszolgálat által elõterjesztett 56 Ft/lakosszám/hó összeg megfizetését 2013.-ban, melynek megfelelõen módosul a vonatkozó megállapodás melléklete.

- A Társadalmi Ügyek Bizottsága - átruházott hatáskörben - elbírálta a "Boldog Batthyány-Strattmann László ösztöndíj" pályázatait. 2013. elsõ félévében szociális indokok alapján Horváth Andor Attila, Herczeg Boglárka, és Tangl Emese, tanulmányi eredmény alapján pedig Geosics Bernadett részesül a rendeletben meghatározott 25 eFt/hó összegû támogatásban 5 hónapon keresztül.