Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata Képviselõ-testületének
2013. február 21-ei ülésérõl. A
napirend módosításával kezdõdött a testület februári ülése, a 15. és
16. napirendi pont (közbeszerzési szabályzat módosítása, 2013. évi
közbeszerzési terv ) a Közbeszerzési Bizottság elnökének javaslatának
megfelelõen a márciusi ülésen kerül megtárgyalásra.
Elfogadták Körmend 2013. évi költségvetésétBebes
István polgármester a költségvetés elõterjesztéskor elmondta, hogy a
januári elsõ tárgyalás során meghozott döntések alapján, a rendelkezésre
álló normatívák ismeretében, és az intézményi szerkezet változásainak
figyelembevételével került kialakításra a költségvetési rendelet
tervezete. Továbbra is hangsúlyos a mûködõképesség biztosítása, ennek
érdekében az adótartozással rendelkezõk újabb felszólítást kapnak, mely
tartalmazza azt is, hogy amennyiben nem rendezik adósságukat, akkor
nyilvánosságra lesz hozva ennek ténye (tisztázásra került, hogy nincs
ennek akadálya). A Nemzeti Adó- és Vámhivatallal is megtörtént a
kapcsolatfelvétel, folyamatban van az együttmûködés kialakítása az
adótartozások behajtására. Ugyancsak zajlik azoknak a települési
önkormányzatoknak a megkeresése, amelyek igénybe veszik a Szociális
Szolgáltató és Információs Központ ellátásait, hogy járuljanak hozzá a
költségekhez, természetesen a szolgáltatási formák és az igénybevevõk
számának arányában.
Az elmúlt ülésen az érdeklõdés középpontjában
levõ kommunális adó tekintetében a polgármester lényegesnek tartotta
elmondani, hogy márciusban nem történik meg a kivetés, nem kell keresni
az ezzel kapcsolatos értesítést a postaládában. Az
adósságkonszolidációval kapcsolatos egyeztetések még az elkövetkezõ
hetekben zárulnak le.
A költségvetés fõ számai alapvetõen nem
változtak, ugyanakkor pontosítások és kisebb módosítások történtek. A
bevételi és kiadási fõösszeg 2 milliárd 609 millió 319 ezer Ft. A
mûködés bevételi és kiadási oldala egyaránt 1 milliárd 405 millió 15
ezer Ft összegben lett megtervezve. A bevételek esetén az intézményi
mûködési bevételek emelkedtek 11,5 m Ft-tal (296 mFt), a helyi adók
között az iparûzési adó (598,3 mFt), és az idegenforgalmi adó (1 mFt)
kerültek nevesítésre. Átvett pénzeszközök tekintetében önkormányzatoktól
25 mFt, önkormányzat mûködési támogatása központi forrásból 51,2 mFt,
múzeum támogatása 6,2 mFt, projektek támogatásából 50,3 mFt érkezésével
lehet számolni. Átengedett bevételek esetén jelentõs csökkenés
tapasztalható a korább évekhez képest, hisz megszûnt a személyi
jövedelemadóból történõ átengedés (140 mFt volt 2012-ben). A gépjármû
adóból is csak 40 %-ban részesül az önkormányzat a korábbi 100 %
helyett, mely így várhatóan 35,2 mFt-ra apad. A normatív támogatások
esetén 338,4 mFt összeggel lehet kalkulálni.
Az intézményi mûködési
kiadások terén a személyi juttatások 415,1 mFt-ot, a járulékok 110,9
mFt-ot, a dologi kiadások pedig 700,1 mFt-ot tesznek ki. Ellátottak
pénzbeni juttatása 12,3 mFt, az egyéb mûködési kiadások pedig a
Szociális Szolgáltató és Információs Központ ellátásaihoz biztosítanak
45 mFt-ot. A támogatások során található 41, 1 mFt tartalmazza a
kulturális és sport pályázati alapot (17,9 mFt), a Bursa Hungarica
ösztöndíj hozzájárulását (1 mFt), az ügyeleti feladatok támogatását (7,2
mFt), és a Tourinform iroda mûködéséhez való hozzájárulást.
A
fejlesztési oldal bevételi oldala nem változott, a bevételi és kiadási
oldal egyaránt 1 milliárd 204 millió 304 Ft összeggel szerepel. A
beruházások területén fontos cél, hogy minél magasabb arányban
szerepeljenek a pályázati források igénybevételével történõ
fejlesztések, és ezek elõkészítését szolgáló elõkészítések. Ilyen
beruházás lesz a Környezet és Energia Operatív Program keretében
megvalósuló csatornahálózat kiépítése Alsóberki, Felsõberki és
Horvátnádalja városrészeken (725,5 mFt), vagy az ivóvízminõség javítása
(257,1 mFt). Az elõkészítések közül a Rábán aluli területek
szennyvízcsatornázása, és a sportcsarnok felújításának tervezése
emelhetõ ki. A felújítások esetén a Batthyány-kastélyban történõ
falkutatás, és felújítás (Gyermekkönyvtár épülete), és a Kossuth utca
burkolatának felújítása emelhetõ ki.
Auer Miklós az érdemi
javaslatok akadályaként a kevés információra hivatkozott véleményében.
Bebes István válaszában elmondta, hogy a képviselõknek rendelkezésre áll
a tájékozódás lehetõsége a hivatalban, melynek alapján megalapozott
javaslatokat tehetnek.
A polgármester zárásként elmondta, hogy a
finanszírozási források szûkülése miatt továbbra is szükséges a
takarékos gazdálkodás, ugyanakkor fontos a városban lakók és
tevékenykedõk felelõs magatartására a fizetési kötelezettségek területén
(iparûzési adó, csatornafejlesztési hozzájárulások, bérleti
díjak,stb.). Az önkormányzat mindent el fog követni annak érdekében,
hogy a lakosság fizetési kötelezettségei ne növekedjenek.
A Képviselõ-testület 10 igen 1 nem és 1 tartózkodás mellett fogadta el a 2013. évi költségvetési rendeletet.
A 2012. évi költségvetés módosításaUtoljára
módosult az önkormányzat 2012. évi költségvetése, melyre központi
támogatásból történõ elõirányzat változások, mûködésre átvett
pénzeszközök elõirányzatának módosulási, valamint saját hatáskörben kért
elõirányzat módosítások miatt került sor.
Ennek alapján a bevételek
és kiadások fõösszegét 2.938.483 eFt-ban, az önkormányzat általános
tartalékát 4.808 eFt-ban hagyták jóvá a képviselõk.
Megújul a gyermekkönyvtárAz
Emberi Erõforrások Minisztériuma 2012. december 17-i dátummal
Támogatási Szerzõdést kötött Körmend város Önkormányzatával, a körmendi
Batthyány-kastély épületegyüttes egyik épületében elhelyezett
gyermekkönyvtár felújítására, állagmegóvására. A támogatás biztosítását
Bebes István és Németh Zsolt parlamenti képviselõk költségvetési
módosító javaslatának elfogadása tette lehetõvé.
A 40 millió Ft
összegû állami támogatás lehetõvé teszi a gyermekkönyvtár, és az
ingatlanon belüli kis kiállítóterem, és a fúvós próbaterem
falkutatásának elvégzését, dokumentálását. Ugyancsak mód nyílik a
gyermekkönyvtári épület külsõ felújítására, melyet jelenlegi állapota
miatt idõszerû elvégezni.
A felújítás során a tetõ, a homlokzat, és a
nyílászárók állapotán lehet javítani, az értékeket megõrizni. A
tervezési és kivitelezési feladat részét képezi a vízszigetelés
megoldása is az épület hosszú távú megóvása érdekében. A falkutatások,
és a tervezési folyamat elsõ lépései történnek jelenleg, az építési
munkálatok várhatóan tavasszal kezdõdhetnek meg, az építési engedélyek
birtokában.
További fejlesztések a GYSEV-vel karöltveA
Nyugat-Dunántúli Operatív Program keretében jelent meg a Közösségi
közlekedés fejlesztése pályázati kiírás, mely újabb lehetõségeket teremt
a közösségi közlekedés minõségének fejlesztésére. A
Gyõr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.-vel kialakított példaértékû
együttmûködésünk folytatására ad lehetõséget a program, mondta el Bebes
István polgármester. Közös konzorciumot alakítanak önkormányzatok, a
GYSEV, és a Vasi Volán képviseletével. A projekt címe: „Intermodális
közlekedési rendszer fejlesztése Körmenden és térségében”
A Gesztor a
GYSEV, konzorciumi partnerek a Vasi Volán Zrt, Körmend,
Csákánydoroszló, Nádasd, Halogy és Daraboshegy települések
önkormányzatai. További partner településekkel szükséges lefolytatni
egyeztetéseket, amelyek területén szintén autóbusz beállók felújítását
lehet elvégezni. Utóbbi települések már nem konzorciumi tagként vesznek
részt a projektben.
A fejlesztés keretén belül megvalósításra
kerülhet Körmend területén a vasúti felüljáró II. üteme, kiegészítõ
járda, intermodális utastájékoztató a GYSEV területén, buszmegállók
felújítása 9 településen, a helyi adottságok figyelembe vételével.
Körmenden a Rákóczi úton található 2 buszmegállóban történõ buszbeálló
elhelyezése (7emeletes). A körmendi vasúti felüljáró I. üteme a GYSEV
Zrt jelenlegi projektjének részeként várhatóan idén megépül, fontos
lenne, ha a II. ütem ezen pályázat eredményeképpen megvalósulhatna.
A
projekt maximális támogatási összege 200 millió Ft, önerõt nem igényel.
A pályázat közös konzorcium által történõ benyújtását, és a konzorciumi
megállapodás elfogadását valamennyi képviselõ támogatta, s
felhatalmazták a polgármestert az aláírására, valamint a szükséges
intézkedések megtételére.
Közös HivatalCsákánydoroszló
Község Önkormányzata az önkormányzati törvény rendelkezései szerint
március 1-tõl nem tud önálló Hivatalt fenntartani, mert nincs meg az
ehhez szükséges lakosságszáma, más környezõ településekkel pedig nem
tudott errõl megállapodni. Ezért Körmend város Önkormányzatához
fordultak közös Polgármesteri Hivatal fenntartása érdekében. Az
önkormányzatokról szóló törvény értelmében Körmend nem tagadhatja meg a
kezdeményezés teljesítését, mivel Körmend város, Csákánydoroszló pedig
egy vele határos község. A közös Hivatal fenntartása a következõket
jelenti:
A két Önkormányzat továbbra is külön-külön intézi ügyeit,
tehát önkormányzati szinten semmit nem jelent a közös Hivatal
létrehozása, mindegyik Önkormányzat megõrzi önállóságát.
Csákánydoroszlóban megszûnik az önálló Polgármesteri Hivatal, helyette
egy új Hivatal jön létre, a Körmendi Közös Önkormányzati Hivatal, ez
lesz a körmendi és a csákánydoroszlói Önkormányzatnak is a végrehajtó
szerve. A jegyzõ közös lesz mindkét településen. Csákánydoroszlón
kirendeltség fog mûködni 2 fõvel. Az ügyek egy részét így továbbra is
helyben intézik. A kirendeltségen a pénzügyek, és a hagyatéki,
birtokvédelmi, lakás, honvédelmi, mezõgazdasági, erdõgazdálkodási
ügyekkel foglalkoznak. Az adó -és szociális ügyekkel Körmenden
foglalkoznak. Ez a rendszer 2014-es választások után változhat, hisz a
község önkormányzatának lehetõsége lesz más településsel összefogva
ismét önálló hivatalt alakítani. A Közös Hivatal létrehozása gyakorlati
szinten számos problémát szül (pl. szoftverek, iktatóprogramok
összehangolása, szabályzatok összehangolása), idõre lesz szükség a
gördülékeny mûködéshez. A Képviselõ-testület egyhangúlag támogatta a
megállapodás megkötését, az alapító okirat, és az ügyrend elfogadását.
Március 15-i ünnepségA
Társadalmi Ügyek Bizottsága 2013. február 18.-i ülésén foglalkozott a
március 15-ei nemzeti ünnepünk városi eseményeinek elõkészítésével. Az
ünnepség szervezését a Körmendi Kulturális Központ, Múzeum és Könyvtár
civil közösségek bevonásával végzi. A rendezvény a megszokott
helyszínen, a Szabadság téren a Kossuth szobor zajlik. A kezdés
idõpontja 2013. március 15. (péntek) 15 óra, a mûsort a Kölcsey Ferenc
Gimnázium diákjai biztosítják. Közremûködõk a Batthyány Lovasbandérium, a
Béri Balogh Ádám Táncegyüttes, a Városi Fúvószenekar, és a Városi
Vegyeskar. Az ünnepség szónoka a testület felkérése alapján Bebes István
polgármester lesz.
Az ünnepi mûsor elõtt 13.30 órától játszóház,
kokárda készítés a Színház aulában. A mûsor után Kaszinói est a Körmendi
Kulturális Mûhely szervezésében: Szkíták, hunok, magyarok címû kötet
bemutatása.
Röviden• A
Képviselõ-testület módosította a Szervezeti és Mûködési Szabályzatról
szóló rendeletét, mely a Csákánydoroszlóval közös fenntartású hivatal (
március 1-tõl Körmendi Közös Önkormányzati Hivatal néven szerepel), a
helyi önkormányzatokról szóló törvény új szabályozásai, valamint a
Járási kormányhivatal megalakulásával történõ változások indokoltak.
•
Pontosításra kerültek a város helyi közmûvelõdésrõl és a
sportról szóló rendeletei, s kiírásra kerültek a közmûvelõdési valamint a
sport tárgyú pályázatai is.
• Beszámolókat fogadott el a
Képviselõ-testület a Körmend Múltja, Jelene, Jövõje Közalapítvány, a Dr.
Batthyány-Strattmann László Kórházért Közalapítvány, a Körmenden
Foglalkoztatottakért Közalapítvány, és a Körmend Közbiztonságáért
Közalapítvány 2012. évi tevékenységérõl.
• Módosításra
került a Városgondnokság alapító okirata közoktatási intézmények
üzemeltetési feladatának ellátása, a szakfeladatok pontosítása, és az
alapító okiratok alaki követelményeinek változása okán.
•
Tájékoztatót kapott a képviselõtestület a Helyi védett természeti
területek kezelési tervének felülvizsgálatáról, valamint a Körmendi
kulturális Központ éves programtervérõl.
• Módosításra
került az önkormányzat kulturális- és sportrendelete egyaránt. A kiemelt
kulturális egyesületek közé bekerült a Senior Néptáncegyüttes Közhasznú
Kulturális Egyesület, valamint a Batthyány Lovasbandérium. Mindkét
rendelet eseté meghatározásra került a pályázatok kiírásának ideje
(költségvetési rendelet kihirdetését követõ 15 nap), és módja
(államháztartási törvény rendelkezései szerint).