Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata
2012. augusztus 30-i ülésérõl Beszámoló hangzott el Körmend Város Önkormányzata 2012. I. félévi gazdálkodásáról
Körmend
város önkormányzata 2012. évi költségvetése 2012. február 29-én került
elfogadásra a 7/2012. számú rendelettel. A költségvetés tartalmaz
szervezeti változásokat, amelyek megvalósultak, a végleges pénzügyi
rendezés folyamatosan kerül végrehajtásra. A Szociális Szolgáltató és
Információs Központ esetében a fenntartó változást követõ pénzügyi
elszámolások befejezõdtek az elõirányzatokat illetõen. A Pénzügyi GAMESZ
megszûnésébõl adódó költségvetés módosítását rendezni kell a következõ
rendeletmódosításkor.
A 2012. évi költségvetés a mûködési bevételek
és kiadások tekintetében hiányt mutat, amely részben a 2012. évi folyó
kiadások és bevételek különbözetébõl adódik, részben a fennálló likvid
hitel állományból. A likvid hitel 2012. évben rendezésre kerül
jogszabályi rendelkezések alapján, amelybõl adódóan 2012. év végén nem
lehet likvidhitel állomány. Ennek kiváltására az önkormányzatok számára a
stabilitási törvény 10. §(4) bekezdése módosítása következtében
megteremtették az éven túli mûködési hitel felvételének a lehetõségét,
amely a Kormány elõzetes hozzájárulásával vehetõ fel.
A felhalmozási bevételek és kiadások esetében a költségvetés egyensúlyt tartalmaz, nem számol hitel felvételével.
A bevételek alakulásáról:
2012-tõl
külön költségvetési szervként mûködik az önkormányzat és a
polgármesteri hivatal Jogszabály határozza meg, hogy mely bevételeket és
kiadásokat kell elszámolni az önkormányzatnál, illetve a hivatalnál. Ez
okozza azt, hogy az intézményi bevételek esetében az önkormányzatnál
nincs elõirányzat, viszont a teljesítés magas. Az elõirányzatokat
módosítani szükséges. A teljesítés jelentõs része bérleti díjakból
származik.
A fordított ÁFA bevétele a beruházásokhoz kapcsolódik,
amely számviteli szempontból a mûködési bevételek között kerül
elszámolásra, és a befizetés is a mûködési kiadások között, mint dologi
kiadás szerepel. Mindkét esetben elõirányzat módosítás szükséges.
Az
intézmények bevételei túlnyomó részt az étkezési és térítési díjakból,
gondozási és ellátási díjakból származik. Az élelmezésbõl származó
bevételek meghaladják az idõarányos teljesítést, amit abból adódik, hogy
az év elsõ hat hónapjában a tanév tekintetében minimális a szünet.
A Kölcsey Utcai Általános Iskola mûvészetoktatási feladatai térítési és tandíj bevételeinek teljesítése idõarányos.
Jelentõs
az elmaradás a Somogyi B. Általános Iskola sportcsarnok és uszoda
bérleti díjait illetõen, jelentõsebb bevétel - 50% - július elõ felében
teljesült.
A közmûvelõdési feladatokat ellátó intézményeknél a
teljesítés elmarad az idõarányostól, amelynek az oka a könyvtári
feladatok esetében az, hogy a szolgáltatásokat egyre kevesebben veszik
igénybe, továbbá a nyári rendezvények bevételei az év második felében
jelentkeznek bevételként. A kulturális intézmény esetében is hasonló a
helyzet, mert a rendezvényekhez kapcsolódó bevételek nagyobb részt a
második félévben teljesülnek.
A Körmend Város Gondnoksága bevételi
elõirányzata eredetileg a piaci bevételeket, valamint egyéb
szolgáltatásból adódó bevételeket tartalmazta. Jelentõs bevételi
elõirányzat növekedés jelentkezik az intézménynél abból adódóan, hogy az
önkormányzati ingatlanok bérbeadásával kapcsolatos feladatokat megkapta
2012. május 1-jétõl. A településektõl a tagintézmények mûködéséhez
idõarányosan kerültek teljesítésre az elõirányzatok. Az önkormányzat
intézményei fejezeti kezelésbõl kaptak támogatást egyes projektek
megvalósításához.
Az önkormányzat jelentõs sajátos mûködési bevételei
a helyi adók, közöttük az iparûzési adó. A 2012. I. féléves
teljesítését kedvezõnek kell tekinteni, 50%-os. Az önkormányzat az
ÖNHIKI-s pályázat eredményeképpen 47.067eFt támogatást kapott, amellyel
az éves mûködési hiány került csökkentésre.
A kiadások alakulása:
A
személyi juttatások I. féléves teljesítése 54 %-os, ami részben abból
adódik, hogy a kereset kiegészítésként kapott összegek teljes egészében
nem szerepelnek módosított elõirányzatként az intézmények
költségvetésében, illetve az átadott intézmény módosított elõirányzata a
teljesítés szintjén lett zárolva, ami 100%-os teljesítést jelent.
A munkaadót terhelõ járulékok I. féléves teljesítése is azonos a személyi juttatások teljesítésével.
A
kiadások teljesítése folyamatos a források lehetõségeinek függvényében,
amely az elõzõ évekhez viszonyítva változott. Az önkormányzat esetében
az alacsony teljesítést a közüzemeknél az is elõidézi, hogy az
önkormányzat és polgármesteri hivatal között a fogyasztási helyeket a
jogszabálynak megfelelõen rendezni – átíratni – kellett, ami a számla
kibocsátásokat késleltette. Az egyéb dologi kiadások teljesítése a
feladatellátásnak megfelelõen alakult, mutatja ezt a könyvtári,
közmûvelõdési terület, ahol a teljesítés idõarányos, tekintettel a
különbözõ rendezvények, mûsorok szervezésére.
Eredeti
elõirányzatként a saját erõ került megtervezésre, a központi támogatás
folyamatosan kerül igénylésre, amellyel az elõirányzatok módosításra
kerülnek. A módosított elõirányzat nem tartalmazza az igényelt
támogatást teljes körûen. A 100%-ban önkormányzati forrásból biztosított
ellátás, támogatás féléves teljesítése az idõarányosnak megfelel. A
sport és kulturális támogatások kifizetése a megállapodásokban
foglaltaknak megfelelõen - támogatás célja- kerültek teljesítésre,
illetve már további kifizetések is történtek a második félévben.
A felhalmozási költségvetés alakulása:
Az
elsõ félévben az értékesítésekbõl befolyt bevétel teljesítése 12%. A
felhalmozási ÁFA bevétel és az egyéb sajátos bevétel a használati díjhoz
kapcsolódik. A teljesítés idõarányos. A lakás értékesítés törlesztése
és a kölcsön visszatérülés teljesítése is kedvezõnek mondható. tervezett
átvett pénzeszközök nagy része szállítói finanszírozás keretében kerül
teljesítésre, kivéve a 3 Park projektet, amelynél tényleges pénzügyi
teljesítés történik. Ennél a projektnél a támogatás kifizetése lassan
bonyolódik, ami kedvezõtlenül hat a likviditási helyzetre a magas
támogatási összegbõl adódóan. A lakosságtól, vállalkozásoktól tervezett
pénzeszköz átvétel teljesítése szintén elmarad az idõarányostól, annak
ellenére, hogy a közmû hozzájárulások fizetése tekintetében a
felszólításokra rendszerességgel sor kerül. Az új bekötésekbõl pedig
minimális bevétel várható.
A kiadások jelentõs része a projektekhez
kapcsolódik. A Fõ tér rekonstrukció elszámolása gyakorlatilag
befejezõdött, a számlák teljesítése megtörtént, minimális összeg és a
szállítói finanszírozás teljesítése húzódott át a második félévre. A
körforgalmi csomópont építésénél minimális kifizetések várhatók. A
szennyvízhálózat bõvítés II. ütem kezdése áthúzódik a második félévre,
hasonlóan az ivóvízminõség javítás II. üteme is. A kisebb volumenû
beruházási kiadások esetében az elõirányzatok rendezése indokolt. A
felhalmozásra átadott pénzeszközök teljesítése összességében idõarányos.
A felhalmozási kiadások között jelentõs tételt képez a hitel
törlesztése.
A második félévben fontos feladatként jelentkezik, hogy
a felhalmozási bevételek tervezett összege teljesítésre kerüljön a
kiadások fedezetének biztosítása céljából. A felhalmozási bevételek
teljesítését hátráltatta az I. félévben, hogy változott a szabályozás az
értékesítést illetõen az önkormányzatok esetében, illetve a vásárlók
részérõl a támogatási keretek nem álltak megfelelõ mértékben
rendelkezésre.
A mûködési kiadások teljesítésre fokozott figyelmet
kell fordítani tekintettel arra., hogy a bevételek további növelésére
nincs lehetõség.
Módosította az önkormányzat a 2012. évi költségvetési rendeletét
Az
önkormányzat költségvetési rendeletének módosítására harmadik
alkalommal került sor, amelynek fõbb csoportjai a következõk voltak:
-
A központi támogatásból adódó támogatások: könyvtári érdekeltségnövelõ
támogatás, bérkompenzációra kapott támogatás, a szociális ellátásokra
kapott támogatás, óvodáztatási támogatás és az önhibájukon kívül
hátrányos helyzetben lévõ önkormányzatok támogatása
- A projektek kötelezettségvállalásából adódó módosítások
- A Körmendi Kulturális Központ dologi kiadás elõirányzata változott a Körmendi Napok rendezvénysorozat következtében.
- A kiegészítõ gyermekvédelmi és a mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása érkezett meg.
- Körmend Város Gondnoksága a közfoglalkoztatáshoz kapott támogatást.
- Az intézményi átszervezések következtében módosultak az elõirányzatok.
-
Az önkormányzat mûködési bevétel elõirányzata és a dologi kiadás
elõirányzata növekedett a fejlesztésekhez kapcsolódóan fordított ÁFA
fizetési kötelezettség következtében.
- A 3 Park projekt és egyéb kötelezettségek teljesítése érdekében szükséges csónak vásárlása Körmend Város Gondnoksága részére.
-
A Polgármesteri Hivatal informatikai területén új szerver beszerzése
vált szükségessé, mert a régi mûködése veszélyeztette a biztonságos
feladatellátást.
Módosította az önkormányzat az önkormányzat
vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról, a
vagyongazdálkodás, a vagyonhasznosítás szabályairól szóló 8/2012.(III
01.) rendeletét
A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI.
törvény, amely a 8/2012.(III 01.) rendelet alapját képezi, módosításra
került, ennek következtében az önkormányzati rendelet megvizsgálása
szükséges. A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény több olyan
rendelkezése módosul, illetve több olyan szabállyal egészül ki,
amelyhez az önkormányzati rendeletet hozzá kell igazítani. A települési
önkormányzatok fekvõbeteg-szakellátó intézményeinek átvételérõl és az
átvételhez kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2012. évi
XXXVIII. törvény 1. számú melléklete szerint a Körmendi
Vagyongazdálkodási és Ingatlanhasznosítási Korlátolt Felelõsségû
Társaság 2012. május 1-jével állami tulajdonba került. Ezért szükségessé
vált az önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi
jogok gyakorlásáról, a vagyongazdálkodás, a vagyonhasznosítás
szabályairól szóló 8/2012.(III 01.) rendelet módosítása. A Körmendi
Vagyongazdálkodási és Ingatlanhasznosítási Korlátolt Felelõsségû
Társaság a rendelet szerinti korábbi feladatait Körmend Város
Önkormányzata és Körmend Város Gondoksága veszi át.
Körmend Város
településrendezési eszközeinek módosítása az Idõsek Gondozóháza
korszerûsítéséhez, valamint a Rákóczi u. 57/A. szám alatti üzem
fejlesztéséhez szükséges építésjogi feltételek megteremtése érdekében
Az
Idõskorúak Gondozóházának korszerûsítse célként szerepel az
Önkormányzat fejlesztési elképzelései között. A korszerûsítés során
megvalósulhatna az ablakok cseréje, padozat csere, teljes
akadálymentesítés, vizes helyiségek korszerûsítése, elektromos hálózat
cseréje, és számos más felújítás. A férõhelyek bõvítése is megtörténhet 6
fõvel, ami 3 lakószoba építését jelenti a hozzátartozó
mellékhelyiségekkel együtt. A lakók életminõsége jelentõsen javulna az
elhasználódott infrastruktúra megújításával és a felszereltség
növelésével.
A fejlesztés során meglévõ épületrész átalakítása válik
szükségessé, mely építési engedély köteles tevékenység. A Belvárosi
rendezési terv (KÖBÉSZ) vonatkozó tervlapja - lehatárolva az intézmény
építési övezetét - sajnálatos módon nem intézkedik az övezeti
elõírásokról. A tervi hiányosság egyszerûsített eljárásban került
pótlásra.
A Rákóczi utcai ingatlan jelenleg is
kereskedelmi-szolgáltató gazdasági terület besorolású. Az általános
elõírások az ingatlan esetében azonban nehezen követhetõk, mivel a
terület beépítését további sajátos mûszaki adottságok - így
nagyfeszültségû elektromos távvezeték, gázvezeték - jelentõsen szûkítik.
A tulajdonos kérelemben fordult az önkormányzathoz, a szabályozás
differenciálásának elõmozdítása érdekében.
A 30-50 fõ
foglalkoztatását biztosító fejlesztéshez a Gksz-K2 övezeti szabályozás
módosítása vált szükségessé, amely az általános elvek helyi
adottságokhoz történõ felülvizsgálatát kívánta meg. A kérelem a HÉSZ
16.§ (6) bek. módosítását kezdeményezi.
Körmend Város építési
szabályzata és szabályozási terve módosításának döntés-elõkészítése az
1997. évi LXXVIII. törvény (Étv). 9/A.§ egyszerûsített eljárásrendje
alapján
A Belvárosi szabályozási terv módosítása ügyében kérelem
érkezett az önkormányzathoz. A kérelmezõ a 652. hrsz-ú telken álló
szállásépület fejlesztését tervezi. Az építési övezet jelenlegi
szabályozása az intenzitás növelését nem teszi lehetõvé. A kérelemben a
sarok telkekre érvényesíthetõ intenzívebb szabályozásra vonatkozó igény
méltányolható, mivel ez a szabályozási elv a szokásos
településtervezési gyakorlattal összhangban van.
A hivatkozott
jogszabály szerint létrejött, településrendezési szerzõdés keretében
végzett rendezési terv módosítás nem igényel forrást az önkormányzattól.
Nem jelent pénzügyi kockázatot sem az önkormányzatra nézve, hiszen a
szerzõdésben megállapított hozzájárulást a célberuházó átadja az
önkormányzatnak.
Körmend Város Önkormányzatának Képviselõ-testülete
az egyedi kérelemben benyújtott fejlesztési célt támogatta, a
megvalósításhoz szükséges építésjogi háttér biztosítása érdekében a
helyi építési szabályzat és a szabályozási terv módosítását
elhatározta.
Pályázatok benyújtását támogatta az önkormányzat
Pályázat
benyújtására kerül sor a Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú
Mûvészetoktatási Intézmény és a Somogyi Béla Általános Iskola részérõl
az Innovatív iskolák fejlesztése címû, TÁMOP-3.1.4-12/2 számú
konstrukcióra, amely céljaiban illeszkedik a Társadalmi Megújulás
Operatív Program célrendszeréhez, vagyis elõsegíti a sikeres
munkaerõ-piaci alkalmazkodáshoz szükséges készségek, ismeretek
kialakítását a megszerzett tudások, kompetenciák folyamatos
fejlesztését. A munkaerõ-piaci sikeresség érdekében cél, hogy a
konstrukció támogassa a megújuló, magasabb szakmai színvonalon mûködõ
köznevelési rendszer mûködését, az oktatás és képzés minõségének és
hatékonyságának, javítását kiemelten az idegennyelvtudást, digitális
írástudást, vállalkozói-, életpálya-építési, életviteli, és
egészségfejlesztési készségeket, környezettudatosságot, aktív
állampolgárságot valamint elõsegítve az egész napos iskolai nevelés és
foglalkoztatás elterjesztését.
Az Európai Bizottság Tempus
Közalapítvány pályázatot írt ki az „Európa a polgárékért program”
keretében testvérvárosi találkozók támogatására. Pályázatot az az
önkormányzat nyújthat be, amely testvérvárosi kapcsolatokkal
rendelkezik, és a pályázatot az a település nyújthatja be, ahol a
találkozó helyszíne lesz. A testvérvárosi találkozók célja, hogy
összehozzák a részt vevõ települések polgárait, biztosítva, hogy az
önkormányzati együttmûködés mellett erõs informális, személyes
kapcsolatok alakuljanak ki közöttük. A pályázat megírásához és
benyújtásához hozzájárult a Képviselõ-testület.
A 2012. évi
költségvetésrõl szóló 2011. évi CLXXVIII. törvény és a 3/2012. (III.1.)
BM rendelet alapján az önkormányzatnak lehetõsége van pályázatot
benyújtani ÖNHIKI támogatásra. A pályázat benyújtására szeptember 10-ig
van lehetõség, tekintettel arra, hogy az önkormányzat 2012. évi
költségvetését a Képviselõ-testület mûködési hiánnyal fogadta el. A
pályázat benyújtását támogatta a döntéshozó testület.
Röviden
Jóváhagyta
Körmend Város Önkormányzata a Vas Megyei Intézményfenntartó Központtal
kötendõ megállapodást a város középiskolái vonatkozásában ellátott
közoktatási feladatok átadás-átvétele tárgyában.
Körmend Város
Önkormányzata ajándékozási szerzõdéshez adta hozzájárulását a tulajdonát
képezõ körmendi 230/1/A/5 hrsz.-ú, társasházi lakás megnevezésû,
természetben Körmend Rákóczi u. 9. fszt. 1. szám alatt található
ingatlan tekintetében.
A Képviselõ-testület megválasztotta a Közbeszerzési Bírálóbizottság elnökét.
A testület tájékoztatót hallgatott meg a 2012/2013. tanév elõkészítésével és a nevelés-oktatás területén történt változásokról.
A 2012/2013. tanév legfontosabb idõpontjai
A szorgalmi idõ
- elsõ tanítási napja: 2012. szeptember 3. (hétfõ),
- utolsó tanítási napja: 2013. június 14. (péntek).
A szorgalmi idõ elsõ féléve 2013. január 11-ig tart.
Tanítási szünetek
A
szorgalmi idõ alatt a nevelõtestület a tanév helyi rendjében
meghatározott pedagógiai célra az általános iskolában öt munkanapot
tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelybõl egy tanítás
nélküli munkanap programjáról a nevelõtestület véleményének kikérésével
az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni.
- Az õszi szünet 2012.
október 29-tól november 4-ig tart. A szünet elõtti utolsó tanítási nap
október 27. (szombat), a szünet utáni elsõ tanítási nap november 5.
(hétfõ).
- A téli szünet 2012. december 27-tõl 2013. január 2-ig
tart. A szünet elõtti utolsó tanítási nap 2012. december 21. (péntek), a
szünet utáni elsõ tanítási nap 2013. január 3. (csütörtök).
- A
tavaszi szünet 2013. március 28-tól április 2-ig tart. A szünet elõtti
utolsó tanítási nap március 27. (szerda), a szünet utáni elsõ tanítási
nap április 3. (szerda).