Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata
2012. június 28-i
ülésérõl
Módosította az önkormányzat a 2012. évi
költségvetési rendeletétAz önkormányzat 2012. évi költségvetési
rendeletének módosítására második alkalommal kerül sor, amely fõbb
csoportokban a következõ módosításokat tartalmazza.
1. Központi
támogatásból adódó támogatások közül a bérkompenzációként kapott és a
már korábban a gazdálkodási tartalékba helyezett pénzösszegek
kiosztására került sor az intézmények között. A központi támogatás
elõirányzata a szociális ellátásokra kapott támogatás miatt nõ.
2.
Intézményszerkezet változásból adódó elõirányzat módosítások:
Körmend
Város Gondnoksága átvette az önkormányzati ingatlanok kezelést,
amelynek következtében a társasházak felújítási alapjába az
önkormányzati tulajdon arányában fizetni kell, amely felhalmozási
kiadás. A feladat átvételét követõen kidolgozásra került a 2012. évben
fizetendõ összeg.
Az átszervezéshez kapcsolódik, a labdarugó
egyesület támogatása, tekintettel arra, hogy a támogatás forrása a
Körmend Város Gondnokságához került. Az egyesületet az elõzõ években a
Vagyongazdálkodási Kft. támogatta, a megszûnésével az önkormányzat
biztosít erre fedezetet a gazdálkodási tartalék terhére, a mûködésre
átadott pénzeszköz elõirányzatának növelésével.
A Szociális
Szolgáltató és Információs Központ mûködtetése a többcélú kistérségi
társulás feladata 2012. március 1-tõl, amelybõl adódóan a pontosítások
folyamatosan történnek, figyelemmel az elõzõekben történt módosításokra.
A fejezettõl, a feladat ellátáshoz kapott támogatás a módosított
támogatási szerzõdést figyelembe véve a következõk szerinti elõirányzat
módosítást teszi szükségessé: az önkormányzat mûködésre átvett
pénzeszköz elõirányzata és a gazdálkodási tartalék elõirányzata nõ. Az
intézmény mûködéséhez az önkormányzat által biztosított saját forrást át
kell adni a többcélú kistérségi társulás részére, amely összeggel az
önkormányzat gazdálkodási tartaléka csökken, a mûködésre átadott
pénzeszköz elõirányzata nõ. A feladatátadás következtében az idõarányos
normatíváról le kellett mondani.
3. A Mátyás Király Utcai Óvoda
saját hatáskörben pedagógus továbbképzésre kiírt projektet bonyolít le,
amelyhez kapcsolódóan elõirányzat módosítás vált szükségessé.
4.
A Kölcsey Utcai Általános Iskola pályázaton 840eFt-ot nyert határon
túli – Románia (Erdély) – táborozásra. Az intézmény kérte az elõirányzat
módosítását.
5. Az önkormányzat a Svájc-Magyarország
Együttmûködési Program által támogatott „Egészségmegõrzõ program”
pályázatíráshoz 300eFt-ot biztosított, továbbá a pályázat önerõ részére
2012. évre a várható kiadások teljesítésre 700eFt-ot, a 120/2011. (IX.
29.) számú határozat alapján. A fedezetet a 2012. évi költségvetés nem
tartalmazza, viszont a pályázat elkészítése megtörtént, ami fizetési
kötelezettséget von maga után. Az önkormányzat gazdálkodási tartaléka
1.000eFt-al csökken, és ezen összeggel nõ az önkormányzat dologi kiadás
elõirányzata.
A Körmend és Kistérsége Többcélú Kistérségi
Társulás munkaszervezetének 2012. február 29-i megszûnését követõen a
Társulás és intézménye vonatkozásában a gazdálkodási feladatok
végrehajtását, a finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási és a
vagyon használatával, védelmével összefüggõ feladatok teljesítését, a
pénzügyi, számviteli rend betartását a Polgármesteri Hivatal látja el.
A
Pénzügyi GAMESZ 2012. május 31-i megszûnését követõen az intézmények
gazdálkodási feladatainak végrehajtását, a finanszírozási,
adatszolgáltatási, beszámolási és a vagyon használatával, védelmével
összefüggõ feladatok teljesítését, a pénzügyi, számviteli rend
betartását felelõs szervezet - a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodája -
látja el.
Rendeleteket módosított az önkormányzat1.
A helyi építészeti örökség védelmérõl szóló 8/2004. (III.1.) számú
önkormányzati rendelet szabályozza a helyi mûemlékei értékeket védõ
tevékenységeket.
A 2004-es állapothoz képest az azóta eltelt
idõszakban több ingatlan állapota változott, lakossági igények léptek
fel. Ezek kivizsgálása, és a város ingatlanállományának építészeti
szempontok alapján történõ felülvizsgálatát már 2011. õszén megkezdte a
Városfejlesztési és Építéshatósági Iroda, az önkormányzati fõépítész
irányításával.
Az érintett ingatlanokat egyenként megvizsgálva került
elõkészítésre a rendelet módosítására irányuló tervezet. A módosítás
során frissítésre kerül az érintett ingatlanokat tartalmazó melléklet,
valamint a védett értékeink térképi állománya. Egy függelék tartalmazná
(jelenleg minta formájában) a késõbbiekben elkészítendõ nyilvántartási
lapokat. Az építészeti munkák mellett a helyi védettség tulajdoni
lapokra történõ bejegyzése esetén a földhivatali díjak is jelentõs
költséget jelentenek.
Építész tervezõi tevékenységek: bruttó
1.600.-eFt
Földhivatali díjak: becsülten 1.400.-eFt
A közel
3.000.-eFt költség finanszírozására az ez évi költségvetés nem tartalmaz
elõirányzatot, ezért ez az összeg a 2013. évi költségvetésbe kerül
meghatározásra.
2. Körmenden a helyi hulladék elszállítását a
2002. december 2-án megkötött közszolgáltatási szerzõdés alapján a
Zala-Depo Kft. végzi.
A hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi
XLIII. törvény 57. §-át az Országgyûlés 2012. április 2-i ülésnapján
módosította a 2012. évi XXVIII. törvénnyel, melynek értelmében 2012.
április 15-tõl fizetendõ közszolgáltatási díjak tekintetében lehet
alkalmazni az alábbiakat:
A módosítás értelmében „a
hulladékkezelési díjként fizetendõ egyszeri ürítési díj mértéke 2012.
évre, ha 2011. évre az egyszeri ürítési díj mértéke meghaladta a 120 l
méretû tárolóedény esetében a nettó 650 Ft-ot, vagy ennek más ûrmértékû
tárolóedényhez viszonyított arányos összegét, nem haladhatja meg a 2011.
évre megállapított egyszeri ürítési díj mértékét, illetve nem haladta
meg a 120 l méretû tárolóedény esetében a nettó 650 F-tot, vagy ennek
más ûrmértékû tárolóedényhez arányos összegét, legfeljebb 650 Ft-ig,
vagy ennek arányos mértékéig emelkedhet”
A szolgáltató
díjtétel javaslata 2012. június 1-tõl a következõ: A
módosított rendelet 2012. július 1-jén lép hatályba.3. A
tiltott, kirívóan közösségellenes magatartások meghatározására, az ezzel
összefüggõ önkormányzati rendeletek módosítására is sor került.
A
Képviselõ-testület 2012. május 24-i ülésén hatályon kívül helyezte –
figyelemmel a 2012. évi II. törvény 254 §. (2) bekezdésére – az
önkormányzati rendeletekben meghatározott szabálysértési
rendelkezéseket.
Mint az már a Képviselõ-testület elõzõ ülésen
iselhangzott, az önkormányzatok által szabályozott szabálysértési
tényállások hatályon kívül helyezésének kötelezettsége ellenére hasonló
cselekmények, magatartások szankcionálásának lehetõsége önkormányzati
rendelet alkotásával továbbra is biztosított. Magyarország helyi
önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (továbbiakban:
Mhötv.) 51. §. (4) bekezdése értelmében ugyanis 2012. április 15-tõl „a
helyi önkormányzat képviselõ-testülete önkormányzati rendeletben
meghatározhat tiltott, kirívóan közösségellenes magatartásokat. A helyi
önkormányzat képviselõ-testülete e magatartás elkövetõjével szemben
önkormányzati rendeletben száz-ötvenezer forintig terjedõ pénzbírság
(igazgatási bírság) kiszabását rendelheti el.” Az Mhötv. 143. §. (4)
bekezdésének e.) pontjában felhatalmazza a helyi önkormányzat
képviselõ-testületét, hogy önkormányzati rendeletben határozza meg a
tiltott, kirívóan közösségellenes magatartásokat, valamint a magatartás
elkövetõjével szembeni pénzbírság kiszabásának szabályait. A 2012. évi
XXI. törvénnyel idõközben beiktatott, 2012. április 15-tõl hatályos –
146/A. §.-a alapján a Mhötv. 51. §. (4) bekezdésében meghatározott
közigazgatási bírság kiszabásával kapcsolatos hatáskör a jegyzõre is
átruházható. A helyi rendelet által meghatározott kirívóan
közösségellenes magatartásokkal kapcsolatos eljárás során a
közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól
szóló 2004. évi CXL. Törvény 94/A. §. (Ket.) szabályait kell alkalmazni.
A Képviselõ-testület tájékoztatása is megtörtént arról, hogy Dr.
Szabó Máté ombudsman, az Alapvetõ Jogok Országgyûlési Biztosa eljárást
kezdeményezett az Alkotmánybíróságon arra való tekintettel, hogy a
Mhötv. tiltott, kirívóan közösségellenes magatartások meghatározására
vonatkozó rendelkezései keret nélkül adnak olyan jogosítványt az
Önkormányzatoknak, amelyek az egyes önkormányzatoknál különbözõképpen
kerülnek megítélésre, illetve ugyanazon súlyú cselekményért egyes
településeken különbözõ eljárást folytatnak le.
Auer Miklós
önkormányzati képviselõ (Jobbik Magyarországért Mozgalom Körmendi
Alapszervezete) 2012. június 8-án beadványt terjesztett elõ Bebes István
polgármester Úr részére, melyben egyrészrõl a tiltott, kirívóan
közösségellenes magatartások meghatározására vonatkozóan, másrészrõl a
helyi lakcímbejelentés szabályaira vonatkozóan rendelet-tervezetet
csatolt be, és kérte azok megtárgyalását.
A benyújtott
rendelettervezeteket átvizsgálva – a szükséges egyeztetést lefolytatva a
Vas Megyei Kormányhivatallal – A lakcímbejelentés helyi szabályairól –
mint arról korábban is tájékoztatást adott a Jegyzõ – nincs
rendeletalkotási kötelezettsége az Önkormányzatnak. A
lakcímbejelentéssel kapcsolatos szabályokat alapvetõen két jogszabály, a
polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992.
évi LXVI. törvény, valamint ennek végrehajtásáról szóló 146/1993.
(X.26.) Kormányrendelet határozza meg. Mindkét jogszabály teljes körûen
lefedi a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárás módját, mikéntjét.
Ugyanakkor a jogalkotásról és jogszabályszerkesztésrõl szóló 61/2009.
IRM. rendelet tiltja is, hogy helyben alkotott rendelet törvényi,
illetve magasabb szintû jogszabályi hivatkozásokat tartalmazzon. Auer
Képviselõ Úr által benyújtott lakcímbejelentéssel kapcsolatos helyi
rendelet-tervezet ellentétes a hivatkozott jogszabályoknak,
különösképpen az IRM. rendeletben foglaltaknak. Mindezek alapján nem
alkotott rendeletet az önkormányzat a lakcímbejelentés helyi
szabályairól.
A tiltott, kirívóan közösségellenes magatartások
vonatkozásában, tekintettel az Alkotmánybírósági vizsgálatra, valamint
azon tényre, hogy BM módszertani útmutatója –melynek tényét a Vas Megyei
Kormányhivatal is megerõsítette – sem jelent még meg az elõterjesztés
készítésének idõpontjáig, csak egy szûkített körben, a legalapvetõbb
problémákra kiterjedõen került meghatározásra szabályozás egyes
rendeletek esetében.
Kiegészítõ fedezet biztosítása monitoring
kutak létesítéséreA Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi,
Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelõség 3611-1/7/2007. számú határozata
alapján 10 db megfigyelõ kutat kell elhelyezni az egykori városi
szemétlerakó és környezete területén, az esetleges szennyezõdések
elmozdulásának figyelése céljából.
2011. évben önkormányzat
tanulmányt készíttetett a rekultivációs tevékenységek visszavonása
érdekében. Ezen tanulmány foglalkozott a monitoring kutak számának és a
mérések gyakoriságának csökkentésével is. A tanulmány alapján a korábbi
rekultivációra irányuló kötelezettséget visszavonták. A terület
megfigyelését azonban továbbra is el kell végezni. A hatóság elõírása
alapján ajánlat kérésére került sor az ÖKOHYDRO Kft-tõl, amely alapján a
tanulmány elkészítése és a hatósági eljárási díj összege becsülten
bruttó 2.000.-eFt lesz. A 2012.évi költségvetés 1.000.-eFt elõirányzatot
tartalmaz a feladat elvégzésére, a szükséges munkákhoz további
1.000.-eFt bruttó kiegészítõ fedezetre volt szükség, amelyet a
Képviselõ-testület jóváhagyott.
Távhõ ár elõkészítési javaslatA
távhõszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (továbbiakban:
Tszt.) 2011. április 15-tõl hatályos 57/D. §. (1) és (2) bekezdései
szerint a távhõ szolgáltatónak az értékesített távhõ árát, valamint a
lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott
távhõszolgáltatás legmagasabb hatósági árát miniszteri rendelettel kell
megállapítani, és a rendeletet meglapozó javaslatot a Magyar Energia
Hivatalnak kell minden év augusztus 31. napjáig elõterjesztenie.
A
Magyar Energia Hivatalnak javaslata kialakításához be kell kérnie az
érintett önkormányzatok képviselõ-testületének ármegállapítással,
árváltoztatással kapcsolatos állásfoglalását. Körmend Város
Önkormányzata Képviselõ-testülete a távhõszolgáltatásról szóló 2005. évi
XVIII. törvény 57/D. §. (4) bekezdése alapján a távhõ
ármegállapítással, árváltoztatással kapcsolatosan az alábbi
állásfoglalást alakította ki:
1. távhõszolgáltatónak értékesített
távhõ árának megállapításánál 5 %-os emelés
Közszolgáltató
kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás eredményének
megtárgyalása, a nyertes ajánlattevõ kihirdetéseA temetõ
üzemeltetésre irányuló szolgáltatás megrendelése a közbeszerzésekrõl
szóló 2011. évi CVIII. törvény (továbbiakban: Kbt.) hatálya alá
tartozik, ezért a szolgáltatót közbeszerzési eljárás keretében kell
kiválasztani.
Az Önkormányzat közbeszerzési szabályzata alapján a
közszolgáltatást nyújtó szervezetek kiválasztására irányuló eljárás
esetén a Képviselõ-testület dönt az eljárást megindító hirdetmény
elfogadásáról, az ajánlatok érvényességérõl, érvénytelenségérõl illetve
az eljárás eredményérõl.
Körmend Város Önkormányzata
Képviselõ-testülete 52/2012.(IV.26.) számú határozatával „Körmend
közigazgatási területén lévõ köztemetõk üzemeltetése” tárgyú hirdetmény
nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás ajánlattételi felhívását
elfogadta, és felhatalmazta a Közbeszerzési Bizottságot, hogy a
megjelölt gazdasági szereplõknek az ajánlattételi felhívásokat küldje
meg. Az ajánlattételi felhívás 2012. április 27-én megküldésre került.
Az ajánlattételi határidõ lejártáig - 2012. május 15-ig – egy
ajánlattevõ, a jelenlegi szolgáltató nyújtott be pályázatot, akinek az
ajánlata az ajánlattételi felhívásban meghatározott követelményeknek
megfelelt. A Kbt. 98. § (2) bekezdésének megfelelõen Körmend Város
Önkormányzata Képviselõ-testülete 72/2012.(V.23.) számú határozatával az
eljárásban az ajánlattevõ ajánlatát érvényesnek állapította meg. A
tárgyalást a Bírálóbizottság lefolytatta.
A közbeszerzési eljárás
eredményesnek állapítható meg, az Önkormányzat - törvénynek megfelelõen -
5 évre köt közszolgáltatási szerzõdést a nyertes ajánlattevõvel. Az
eljárás nyertes ajánlattevõjeként Kovatsik és Társai Temetkezési Bt.-t
hirdette ki.
A nyertes ajánlattevõvel a szerzõdés a Kbt. szerzõdés
megkötésére vonatkozó rendelkezéseit betartva a döntést követõen
kiküldött összegezés ajánlattevõk rendelkezésére bocsátásától számított
tíz nap eltelte után köthetõ meg, amely legkorábban 2012. július 9-én
lehetséges. Ezért szükségessé vált a jelenlegi szolgáltatóval a
szerzõdés 2012. július 31-ig meghosszabbítása az üzemeltetés, a
közszolgáltatás folyamatos biztosítása érdekében.
A fentiek alapján a
Képviselõ-testület döntött, hogy a Kovatsik és Társai Temetkezési
Bt.-vel kötött és jelenleg hatályos vállalkozási szerzõdést 2012. július
31-ig meghosszabbítja.
RövidenA
Képviselõ-testület beszámolókat hallgatott meg és fogadott el
- a
Szociális Szolgáltató és Információs Központ munkájáról,
- a Körmend
és Kistérsége Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsában végzett 2012. I.
félévi tevékenységekrõl,
- a polgármesternek a két ülés között tett
fontosabb intézkedéseirõl, eseményekrõl,
- valamint lejárt
határidejû határozatok végrehajtásáról.
A Képviselõ-testület
megtárgyalta a FIRKÁL Kereskedelmi és Szolgáltató Betéti Társaság (9900
Körmend, Rákóczi út 29.) ingatlan-vásárlási kérelmét is.
A
Képviselõ-testület jóváhagyta Körmend Város Önkormányzatának 2012. II.
félévi munkatervét.
Körmend Város Önkormányzata
Képviselõ-testülete Dr. Orbán Tamara irodavezetõt 2012. július 1-tõl
megbízta – Dr. Stepics Anita jegyzõ távollétének idõtartamára – az
aljegyzõi feladatok ellátásával.