Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata
Képviselõ-testületének
2012. április 26-i ülésérõl
Zárszámadás, könyvvizsgálói
jelentés, belsõ ellenõri jelentésA képviselõ-testület
elfogadta a 2011-es év gazdálkodásáról szóló beszámolót, zárszámadását,
meghallgatta, és szintén elfogadta a könyvvizsgálói jelentést az
önkormányzat 2011. évi gazdálkodásáról, valamint a belsõ ellenõr
beszámolóját a 2011. évben folytatott vizsgálatokról.
Bebes István
polgármester elmondta, hogy a feladatellátáshoz kapcsolódóan mind a
bölcsõdei, mind az általános iskolai és óvodai feladatellátás az
önkormányzat tevékenységének komoly részét képezi. Megemlítette, hogy
ebbõl a közeljövõben lesz olyan rész, amely az önkormányzati
tevékenységi körbõl kikerül. A beszámolóból világosan látható, hogy
lehetett volna egy kicsit szorosabb rendszer szerint is mûködni, azonban
az önkormányzat a törvényes keretek között zavartalan mûködést
biztosított az intézmények számára. Kifejtette, hogy az évek óta bevált
gyakorlat továbbra is jól mûködött, hiszen a Pénzügyi és
Városüzemeltetési Bizottság folyamatosan figyelemmel kísérte a mûködést,
hatékony véleményt is alkotott, hogy a tervezett költségvetés
teljesülhessen.
A kiadások tekintetében kiemelte, hogy mindegyik
területen az intézmények a meghatározott keretek között maradtak. Így az
ÖNHIKI-s támogatással és a hitelek csökkentésére kapott összegek
segítségével sikerült a költségvetést egyensúlyban tartani. Megemlítette
a keletkezett visszafizetési kötelezettséget, amely abból következõen
alakult ki, hogy a feladatellátás feltételrendszere és háttere
folyamatosan változik. A beszámoló mellett utalt a könyvvizsgálói és
belsõ ellenõri jelentésekre, amelyek teljessé tették a zárszámadást.
Mind az intézmények, mind az önkormányzat dolgozóinak köszönetet mondott
a 2011-ben végzett munkáért.
A beszámoló tartalmazza, hogy Körmend
Város Önkormányzata Képviselõ-testülete a 2011. évi költségvetését az
1/2011. számú rendelettel hagyta jóvá. Az elfogadott költségvetés sem a
mûködési, sem a felhalmozási területen nem számolt hiánnyal. A
felhalmozási feladatok fedezetére pénzmaradvány is tervezésre került,
amelyet a pénzmaradvány leszámolását követõen módosítani kellett. A
mûködési és felhalmozási bevételek teljesítése esetében történt
elmaradás, illetve a felhalmozási kiadások teljesítése alacsonyabb a
tervezettnél.
2011-ben is 11 önkormányzat intézményfenntartó
társulása keretei között mûködött az önkormányzat két óvodája és három
általános iskolája, valamint a szociális feladatok ellátására is
társultak az önkormányzatok. Az önkormányzati feladatellátásban az elõzõ
évhez viszonyítva nem történt változás. A beszámoló részletes képet ad
az önkormányzati feladatellátás általános értékelésében az egyes
intézményi feladatellátásokról.
A mûködési költségvetésben a
bevételek és kiadások alakulását elemzi a beszámoló. Az intézményi
mûködési bevételek teljesítése összességében jónak értékelhetõ. Jelentõs
tétel a mûködési bevételek között az élelmezési tevékenységbõl származó
bevétel az óvodák és az általános iskolák esetében. Kedvezõen alakultak
a szociális és kulturális területen a bevételek a tervezethez
viszonyítva. A bevételeken belül az önkormányzat esetében jelentõs az
átvett pénzeszközök aránya, amelyek fõként a többcélú kistérségi
társulástól kerültek átvételre. A beszámolóból kitûnik az is, hogy egyes
kötött felhasználású állami hozzájárulásokból az önkormányzatnak
visszafizetési kötelezettsége is keletkezett, mert a tényleges
mutatószámok nem érték el a tervezett feladatmutatót.
2011-ben az
önkormányzat a mûködési hiány csökkentése érdekében pályázati úton
ÖNHIKI támogatásban részesült, továbbá a rövid lejáratú hitelek
csökkentésére is támogatást kapott. A bevételek összességében 100%-ra
teljesültek.
A kiadások részletezése is megtalálható a beszámolóban
szakfeladatonként részletezve. A mûködési kiadások terén év közben 2
%-os zárolás történt. A kiadások közül a személyi jellegû juttatások
teljesítése összességében kedvezõ volt. A dologi kiadásokon belül a
kiadások mintegy 20 %-ot képviselnek a közüzemi kiadások. Az intézmények
dologi kiadásainak teljesítése összességében nem haladja meg a
módosított elõirányzatot. Az önkormányzat rendszeresen támogatja a sport
és kulturális szervezeteket és az egyéb társadalmi szervezõdéseket. A
szociális kiadások forrása átvett pénzeszköz, az önkormányzat ebben
közvetítõ szerepet tölt be. Támogatást nyújtott az önkormányzat az
ügyeleti feladatellátáshoz és a gimnázium mûködéséhez.
Az
önkormányzat mûködési költségvetése a 2 %-os zárolást, a racionális
gazdálkodást, illetve az egyes intézmények által pénzügyileg nem
teljesített kötelezettségeket tekintve kedvezõen alakult, figyelemmel a
mûködéshez kapott ÖNHIKI támogatásra és a rövidlejáratú
hitelcsökkentéshez kapott támogatásra.
A felhalmozási költségvetés
keretében a vagyonértékesítés 2 %-on teljesült, az egyéb bevétel a nettó
használati díjból keletkezett. Központosított elõirányzatként a Mátyás
Király Utcai Óvoda rekonstrukciójához kapott támogatás szerepel. A
projektekbõl jelentõs összegû támogatást kapott az önkormányzat a
Batthyányné Coreth Mária Óvoda rekonstrukciójához, a körforgalmi
csomópont kialakításához és a Szabadság tér rekonstrukciójához. Egyházi
ingatlan kárpótlása címén is keletkezett bevétele a városnak. A
fejlesztési kiadások jelentõs része a projektek megvalósításából áll,
amelyek egy része az elõzõ évrõl áthúzódó fejlesztés. A már említett
projekteken kívül a KEOP beruházások elõkészítése volt folyamatban.
Az
önkormányzati intézményekben foglalkoztatottak létszáma nagy mértékben
nem változott. A Hunyadi Utcai Tagozaton csökkent két fõvel a pedagógus
létszám, tekintettel a feladatok csökkenésére. A felmentésükkel
kapcsolatos kiadások támogatására az önkormányzat pályázatot nyújtott be
a jogszabályi lehetõségeknek megfelelõen. Az intézmények éltek a
közfoglalkoztatás lehetõségével, ami segítette az intézményi feladatok
végzését, különösen a Városgondnokság esetében.
Az adatokból jól
láthatóvá vált a vagyon alakulása is, hogy az önkormányzat
fejlesztéseinek következtében a tárgyi eszközök állománya közel 700
millió Ft-tal növekedett. A befektetett pénzügyi eszközökben viszont
csökkenés következett be a portfolió feloldása következtében. Az
adósokban számottevõ változás nem volt, a csökkenés a törlesztések
alakulásából adódik. A forrásoldalon a kötelezettségek növekedése az év
végi értékelésbõl adódik, amelyet a külföldi pénznemre szóló
kötelezettségek esetében el kellett végezni. A 2011. év végén az
önkormányzatnak csak rövidlejáratú hitele lehetett. A szállítói
kötelezettség az elõzõ idõszakhoz viszonyítva csökkent a pénzügyi
teljesítések következtében.
A Képviselõ-testület a 2011. évi
gazdálkodásról szóló beszámolót és a zárszámadási rendeletet is
jóváhagyta 11 igen és 1 nem szavazattal.
Csendesné Kóbor Ildikó
könyvvizsgáló a jelentésében leírta, hogy Körmend Város Önkormányzatának
pénzügyi helyzetét az egyensúly jellemezte a 2011. évben. Megfelelõnek
ítélte meg az eszközlefedettség, továbbá a fejlesztések és a hitelek
egymáshoz viszonyított arányát. A rövidlejáratú pénzügyi mutatók
pénzügyi kockázat növekedésére hívta fel a figyelmet. Összességében
megállapította, hogy a 2011. évi egyszerûsített éves költségvetési
beszámoló az államháztartás szervezete vagyoni, pénzügyi és jövedelmi
helyzetérõl megbízható és valós képet ad, a jogszabályi elõírásoknak
megfelel.
Pályázat benyújtása BM önerõ finanszírozásáraA
Körmend településrészek szennyvízcsatornázására vonatkozóan a KEOP
támogatásra történõ 2. fordulós pályázat benyújtása megtörtént,
eredményes döntés született, amellyel kapcsolatos Támogatási Szerzõdést
2012. februárban aláírták.
A támogatási szerzõdés alapján a
megvalósítási munkák nettó összköltsége 571.258.000.-Ft, ebbõl
elszámolható a projekt során nettó 538.713.000.-Ft. A támogatás mértéke
az elszámolható munkákra vonatkozóan maximum 449.580.267.-Ft. A
szükséges önerõ az elszámolható munkákhoz: 89.132.733.-Ft, míg a nem
elszámolható munkák 100%-os önkormányzati önerõt igényelnek,
32.545.000.-Ft mértékben. A projekten felül az önkormányzat vállalta,
hogy a szintén nem támogatott Teleki utcai csatornázást önerõbõl
megvalósítja. A szükséges önerõ összesen: 136.331.733.-Ft.
Az önerõ
biztosítása érdekében önkormányzatnak lehetõsége van az önkormányzatok
és társulásaik európai uniós fejlesztési pályázatai saját forrás
kiegészítése 2012. évi támogatásának rendjérõl szóló 6/2012. (III. 1.)
BM rendelet alapján maximum 55%-os finanszírozási szinten az önerõre
igényt benyújtani. Az elszámolható projekttartalomra vonatkozóan
maximálisan 49. 023.003.-Ft támogatási igényt nyújthat be
önkormányzatunk, így a sajáterõ mértéke 40.109.730.-Ft-ra csökkenne le. A
benyújtás folyamatos.
A beruházás biztosítaná a város
csatornázottságának bõvülését, valamint a lakosság igényeinek szélesebb
körû kielégítését. Az önerõ pályázati támogatás elnyerése esetén
kiemelendõ, hogy a lakosság költségeinek csökkentése lehetõvé tenné,
hogy egyre többen képesek legyenek a szennyvízhálózatra csatlakozni.
Közmûberuházások
után fizetendõ hozzájárulások
A hatályos jogszabályok értelmében a
közmû-hozzájárulások mértékét a tényleges bekerülési összeg ismeretében,
a beruházás megvalósítását követõen lehet megállapítani. Azonban a
korábban kiépített csatornákra az utólagos rákötési igények esetén
szükséges meghatározni a hozzájárulások összegét. Az idei évben
jelentõsen megnövekedett az utólagos rákötési igények száma, ennek
valószínûsíthetõ legfõbb oka, az egyre emelkedõ talajterhelési díj,
amely összege, jelenleg már oly mértékû, hogy megnöveli a rákötési
hajlandóságot. A tevékenység környezetvédelmi haszna nem elhanyagolható.
A szennyvízcsatorna rákötések mellett, nem számottevõen, de elõfordul
még, legfõképpen új építkezések, bõvítések esetén, az ivóvízre történõ
rácsatlakozási igény is.
Körmend Város Önkormányzata
Képviselõ-testülete Körmend város teljes közigazgatási területére
vonatkozóan a közmû hozzájárulások mértékét az utólagos rákötések
esetében az alábbiak alapján állapította meg:
szennyvíz-elvezetés:
190.000.-+ÁFA
ivóvíz-vezeték: 70.000.-+ÁFA
Beszámolt a
Körmendi Rendõrkapitányság a 2011. évi tevékenységrõlA körmendi
Rendõrkapitányság vezetõje Szendrõdi Barnabás r. alezredes benyújtotta
az általa vezetett kapitányság 2011. évi rendõri tevékenységérõl szóló
beszámolót. A beszámoló részletes képet ad a bûnügyi helyzet
alakulásáról, ezzel párhuzamosan a bûnüldözõi munka tapasztalatairól.
Szintén részletes elemzés található a közbiztonsági tevékenységrõl,
határrendészeti tevékenységrõl, a közlekedésrendészeti tevékenységrõl,
igazgatásrendészeti és idegenrendészeti tevékenységrõl, szabálysértési
ügyfeldolgozásról, fegyver-engedélyügyi eljárásokról.
A Körmendi
Rendõrkapitányság 2011. évi munkatervében foglalt feladatait
teljesítette. Folyamatosan nehezedõ feltételek és kedvezõtlen tendenciák
ellenére törvényes keretek között mûködve, a polgárok számára
félelemtõl mentes, kiegyensúlyozott, a nyugodt élethez szükséges
biztonságot szolgáltatott. A mûködési terület közbiztonsága szilárd,
csupán kis számban fordul elõ olyan bûncselekmény, amely erõszakossága,
brutalitása révén komolyan veszélyeztetné a személy- és
vagyonbiztonságot, sértené a gazdasági tevékenységek normáit, illetve a
közélet tisztaságára gyakorolt hatásuk folytán érdemben negatívan
befolyásolná a lakosság szubjektív biztonságérzetét.
Nyomozási
eredményességük összességben - betudhatóan a kedvezõtlenebb
feltételrendszernek – csökkent, de érdemes leszögezni, hogy a lakosságot
elsõsorban érintõ kiemelt bûncselekmények tekintetében eredményeiket
meg tudták tartani, sõt több bûncselekmény-kategória esetében jelentõs
eredményekrõl lehet beszámolni.
A közterületeken jelenlétük
folyamatos volt akkor is, ha a vezényelt és a teljesített órák száma
13,5%-kal csökkent, de az ehhez rendelhetõ vezényelhetõ személyi
állomány létszáma is hasonló arányú csökkenésen ment keresztül. A
Körmendi Rendõrkapitányság illetékességi területén a
közlekedésbiztonsági helyzet a korábbi szigorodó törvényi háttérnek és
az intézkedési aktivitásnak köszönhetõen stabilizálódott annak ellenére,
hogy az úthálózat állaga tovább romlott, fõleg a 8-as és 86-os
fõútvonalon átmenõ kamionforgalom erõsödött.
A
Képviselõ-testület ülésén megjelent Dr. Tiborcz János dandártábornok is,
aki elõször személyes kötõdésérõl beszélt. A késõbbiek során
megállapította, hogy a Körmendi Rendõrkapitányság kiváló munkát végzett
az elmúlt évben. Beszélt a rendvédelmi szervek alkalmazottaival
kapcsolatos elvárásokról. Kifejtette, hogy a Körmendi Rendõrkapitányság
2011-ben nemcsak az illetékességi területén, hanem azon kívül is
ellátott feladatokat az Európai Uniós elnökség idején. Elmondta, hogy a
Körmendi Rendõrkapitányság 62 település rendvédelméért felel. Kiemelte,
hogy rendkívül fontos a helyi Polgárõrséggel való kapcsolattartás.
Fontosnak tartotta kiemelni, hogy a közterületen való jelenlét
szükségességét és a nagy forgalmú fõutak közlekedésével kapcsolatos
rendõrségi feladatok eredményes megvalósítását. Köszönetét fejezte ki az
önkormányzat felé az eddigi együttmûködésért és támogatásért.
A
Képviselõ-testület a beszámolót egyhangúlag elfogadta.
Körmend
Város Önkormányzata Gazdasági Ellátó Szervezete megszüntetõ okiratának
jóváhagyása, alapító okiratok módosításaKörmend Város
Önkormányzata Képviselõ-testülete 40/2012. (IV.13.) számú határozatában
döntött arról, hogy a fenntartásában mûködõ Körmend Város Önkormányzata
Gazdasági Ellátó Szervezetét 2012. május 31-i hatállyal megszünteti. A
feladat ellátását 2012. június 1-tõl a Körmend város Önkormányzata
Polgármesteri Hivatala látja el a döntés értelmében. A feladat
ellátásához a megszüntetésre kerülõ intézménybõl 5 fõ átvételérõl
döntött a Képviselõ-testület. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV.
törvény 11. §. (1) bekezdésében biztosított hatáskörében eljárva a tv.
11. §. (7) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen szükségessé vált
Körmend Város Önkormányzata Gazdasági Ellátó Szervezete megszüntetõ
okiratának a megállapítása és jóváhagyása 2012. május 31-i hatállyal.
Ehhez
szorosan kapcsolódik az önkormányzat fenntartásában lévõ intézmények
alapító okiratainak módosítása is. A gazdasági szervezet megszüntetése
mellett az államháztartásról szóló törvény végrehajtásával kapcsolatos
kormányrendelet rendelkezésit is tartalmazzák az alapító okiratok
módosításai.
Ingatlankezeléssel kapcsolatos feladatok
átszervezése2012. május 1-tõl az önkormányzat tulajdonában lévõ
lakóingatlanok, a nem lakás céljára szolgáló lakóingatlanok bérbeadása,
üzemeltetése, valamint a termõföldek bérbeadása feladatok ellátását a
Körmend Város Gondnoksága – mint költségvetési intézmény keretein belül
látja el. A feladat ellátásához 2 fõ közalkalmazott státuszszükséges,
ezzel együtt a Városgondnokság engedélyezett alkalmazotti létszámát 2
fõvel emelte meg az önkormányzat a döntés szerint. Ezen intézkedések
megtételével egyidejûleg szükséges volt az önkormányzat kizárólagos
tulajdonát képezõ körmendi Vagyongazdálkodási és Ingatlanhasznosítási
Kft. tevékenységi körének felülvizsgálata. Az átszervezésre az
önkormányzati feladatokban végbemenõ strukturális változások miatt volt
szükség. Bebes István tájékoztatta a képviselõ-testületet, hogy az
intézkedés lényege, hogy a parlament elfogadta a kórházak állami
átvételérõl szóló jogszabályt, ami magával vonja a Vagyongazdálkodási
Kft. átvételét is. Az önkormányzati feladatkörbe tartozó tevékenységek
további ellátásáról gondoskodni kellett.
Hõsök Napja –
Nemzeti Összetartozás NapjaA hagyományoknak megfelelõen május
utolsó vasárnapján kerül megrendezésre a Hõsök Napjáról szóló
megemlékezés. A május 27-én 11.00 órakor a Hõsök terén kezdõdõ
rendezvény mûsorát a Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú
Mûvészetoktatási Intézmény diákjai adják elõ, ünnepi szónoka pedig
Czvitkovics Gyula, alpolgármester lesz.
Az ünnepségen való
részvételre felkérést kap az 55. sz. Batthyány Cserkészcsapat, a Városi
Vegyeskar, és a Városi Fúvószenekar és a Batthyány Lovasbandérium is.
A
Nemzeti Összetartozás Napja az 1920-as trianoni békeszerzõdés
aláírásának évfordulójára emlékezõ, június 4-ére esõ nemzeti emléknap
Magyarországon, melyre Körmenden június 4-én, emlékeznek az
Országzászlónál (Rákóczi u. - dr. Batthyány-Strattmann L. u. sarok). Az
Olcsai-Kiss Zoltán Általános Iskola által összeállított ünnepi mûsort
hallgathatják meg az ünneplõk.
Szabadi István képviselõ felvetése
nyomán az ünnepség idõpontjának és a szónok személyének egyeztetésére a
Képviselõ-testület felhatalmazta a polgármestert.
Röviden-
Jóváhagyták a képviselõk a Nyugat-Pannon Regionális Fejlesztési Zrt.
2011. üzleti évérõl szóló beszámolót, éves jelentését, és a 2012. évi
üzleti tervét. Ugyancsak elfogadásra került a Nyugat-dunántúli
Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás 2011. évi
munkájáról szóló beszámoló.
- Körmend Város Önkormányzata 2007.
június 14-én közszolgáltatási szerzõdést kötött a körmendi temetõk
üzemeltetésére. A szerzõdés határozott idõre, 2012. június 30-ig jött
létre. Annak érdekében, hogy a közszolgáltatás folyamatosan megoldott
legyen, ki kell választani a szolgáltatót, aki 2012. július 1-jétõl
teljesíteni fogja a feladatokat. Közszolgáltató kiválasztására irányuló
közbeszerzési eljárás ajánlattételi felhívás közzétételérõl döntött a
testület.
- Közvilágítás célú villamos energia beszerzése tárgyú
közbeszerzési eljárás eredményének megtárgyalására került sor, a nyertes
ajánlattevõ az E-ON Energiaszolgáltató Kft. lett, mint a legalacsonyabb
nettó árat megadó cég. A szerzõdés megkötésére 2012. június 1. és 2013.
december 31. közötti idõszak vonatkozásában kerül sor.
- Körmend
Város Önkormányzata Képviselõ-testülete az EC Multienergie
Osztrák-Magyar Kommunális Energiarendszereket Üzemeltetõ Kft-vel 2002.
május 3-án kötött vállalkozási szerzõdést és bérleti szerzõdés hatályát
2012. május 31-ig meghosszabbította.
- A Szociális Szolgáltató és
Információs Központ fenntartó jogát 2012. február 25-i nappal az
intézmény eddig fenntartó Társulás átadta a Körmend és Kistérsége
Többcélú Kistérségi Társulásnak.