Tájékoztató Körmend Város Önkormányzatának 2008. március 27-ei ülésérõl.A napirend kisebb módosításaival vette kezdetét a Képviselõ-testület ülése, mert a 9. pontban szereplõ „Kisajátítási kérelem megtárgyalása”, illetve a 14. pontként szereplõ „Pályázat turisztikai kiadvány megjelenésének támogatására” címet viselõ anyagok lekerültek a napirendrõl. Felkerült viszont 10. pontként a „Fedezet biztosítása a kastélyprojekt megvalósításához” címet viselõ elõterjesztés.
RendeletmódosításokA szociális igazgatásról és egyes ellátási formák szabályairól szóló rendelet változásaTörvényi kötelezettség miatt a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások (intézményi ellátások) térítési díját valamennyi normatíva kategóriában külön kell meghatározni. A Szociális Szolgáltató és Információs Központ integrált intézmény, de esetükben is szolgáltatásonként kell meghatározni a térítési díjat, mégpedig a közös költségelemek szolgáltatásonkénti közvetlen költségeinek arányában történõ megosztásával. A rendeletmódosítás április 1-tõl lép életbe.
Az elfogadott táblázatot letöltheti
>>>ittLakások és helyiségek bérletérõl és annak egyes szabályairól szóló rendelet módosításaKét önkormányzati bérlakás bérlõkijelölési jogáról mondott le a Batthyány Strattmann László Kórház Egészségügyi Kft 2008. március 31-ei hatállyal, melynek következtében a rendelet mellékletében módosítani vált szükségessé ezt a változást.
Intézményvezetõi beszámoló a Dr. Batthyányné Coreth Mária Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálat mûködésérõl Az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság 2008. március 17-i ülésén Rózsás Ágota intézményvezetõ számolt be a Dr. Batthyányné Coreth Mária Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálat munkájáról, mûködésérõl, melyrõl részletes írásos beszámolót kaptak a bizottság tagjai.
Az elõzõ beszámoló óta másfél év telt el. Az óvoda ma már többcélú intézmény, melynek feladatai egyre gyarapodnak. Az óvodai nevelés célja az intézménybe felvett gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlesztése az egyéni és életkori sajátosságok és fejlõdési ütem figyelembe vételével. Az óvodapedagógusok minden lehetõséget kihasználnak, hogy megerõsítsék a gyermekeket elért eredményeikben.
Az intézmény számára fontos a szülõk elégedettsége. Minden évben végeznek „szülõi elégedettség” – mérést, melynek összegzését az intézmény saját honlapján meg is jelentetik.
A Helyi Óvodai Nevelési Program kiemelt területe a mozgás. Nagy gondot fordítanak e terület tárgyi feltételeinek javítására. Ennek eredménye a tornaterem és az udvar mozgásfejlesztõ eszközeinek, játékoknak gyarapodása. A fejlesztésekhez jelentõs segítséget kapott az intézmény a fenntartótól, a szülõktõl, és az intézményegységek alapítványaitól is.
A Bartók Béla utcai épület a közelmúltban ünnepelte fennállásának harmincadik évfordulóját. Az elmúlt három évtized bizony hagyott nyomokat az épületen. Ezért is örömteli a felújításra, korszerûsítésre irányuló önkormányzati pályázat, melynek sikerétõl energiatakarékos mûködést várnak.
A Dienes Lajos Tagóvoda vizes-blokkjának felújítása már hosszú ideje várat magára. Megoldása sürgetõ feladat.
Az intézmény 2003-tól lát el pedagógiai szakszolgálati feladatokat. Kezdetben az óvoda alapfeladataként nyújtott szolgáltatásokat a város intézményei számára, 2006-tól azonban szakszolgálati intézményegység mûködik az intézményben, melynek feladatai:
- logopédiai ellátás,
- korai fejlesztés és gondozás,
- konduktív pedagógiai ellátás,
- gyógypedagógiai tanácsadás.
A szakszolgálati feladatok ellátása a Körmendi és Kistérsége Többcélú Kistérségi Társulás valamennyi településére kiterjed, sõt e körön kívülrõl is igénybe veszik az intézmény lehetõségeit. A feladatellátás nehézségeit a szakemberhiány okozza, melynek következtében nem minden esetben sikerül a gyermekek számára elõírt óraszámban a fejlesztést megvalósítani. A megoldást az intézményen belüli – támogatott – átképzés, illetve a fiatal szakemberek szolgálati lakáshoz jutásának biztosítása jelenthetné.
A 2007-ben végrehajtott dolgozói létszámcsökkentést követõen sikerült a kialakult nehézségeken úrrá lenni. Az intézmény gyermeklétszáma, kihasználtsága állandónak mondható.
Az egyes intézményegységek közötti kapcsolat, együttmûködés megbízhatónak, jónak mondható. Ma már az intézmény csak típusában „többcélú”, tevékenységében azonban következetesen egységes nézeteket, pedagógiai elveket valló és eredményesen megvalósító közoktatási intézmény.
Az Oktatási, Kulturális és Sportbizottság összefoglalva a következõket állapította meg:A beszámolóból megismerhette a bizottság a Dr. Batthyányné Coreth Mária Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálat tevékenységét, szakmai munkájának vetületeit. A szerkesztésében is jól taglalt dokumentum megállapításai helytállóak, adatokkal alátámasztottak. Az intézmény egyes közösségei megismerhették a beszámolót, errõl a helyszíni jegyzõkönyvek tanúskodnak. Az óvodai nevelési feladatokat tervszerûen, jó színvonalon valósítják meg. A belsõ szervezetfejlesztési tevékenységük sokrétû, a rendszeres továbbképzéseken való részvétel szabályozott. Eszközfejlesztési tevékenységük tervszerû, az igényeknek és lehetõségeknek megfelelõ. Figyelemre méltó az intézmény támogatóinak, együttmûködõ partnereinek köre, és aktivitása. Szép hagyományokat ápolnak, mind a három évtizedes, mind a 107 esztendõs intézményegységben. A logopédus álláshely betöltésével kapcsolatos elképzelést támogathatónak tartja a bizottság.
Az Oktatási, Kulturális és Sportbizottság a Dr. Batthyányné Coreth Mária Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálat mûködésérõl szóló intézményvezetõi beszámolót egyhangúlag elfogadta, és elfogadásra ajánlotta a testületnek. A Képviselõ-testület a beszámolót 17 igen és 1 tartózkodás mellett fogadta el.
A Várkert vagyonkezelõi jogáért2005-ben kezdeményezte az önkormányzat a Várkert kezelõi jogának megszerzését, melyet azóta is folyamatosan napirenden tartott. A kitartás meghozta az eredményét, az illetékes minisztérium – a többszöri megkeresést követõen − támogatta a vagyonkezelõi jog átruházását. Feltételül szabta azonban, hogy a Várkert területén található ingatlanokért cserébe az önkormányzatnak hasonló értékû ingatlanokat kell felkínálni a vagyonkezelõi jogot gyakorló Fertõ- Hanság és Õrségi Nemzeti Park Igazgatósága számára.
A körmendiek számára mindig is fontos volt a Várkert, – bizonyítja ezt az a civil kezdeményezés is, melynek segítségével ma már sokkal rendezettebb képet mutat a természetvédelmi terület – ezért megõrzésének és megszépítésének lehetõségéért mindent elkövet az önkormányzat. A legsürgetõbb feladat a Várkert növényzetének vízutánpótlási problémáit megoldani, melyre a vagyonkezelõi jog birtokában pályázatot tudna benyújtani az önkormányzat. A Batthyány kastélyt, a Várkertet, és a Szabadság teret egy integrált fejlesztési terv részeként kezeli a város, melynek megvalósítása összehangolt lépésekbõl áll. Ennek érdekében a képviselõk egyhangúan támogatták a megállapodást, mely szerint a Fertõ-Hanság és Õrségi Nemzeti Park Igazgatóság a vagyonkezelõi jogot átadja Körmend Város Önkormányzatának, ugyanakkor az önkormányzat a területen levõ ingatlanokért (lakások, iroda, garázsok) két Munkácsy utcai lakást ad át cserébe. Az ingatlanokat igazságügyi ingatlanforgalmi szakértõ becsülte fel, melynek alapján értékarányosnak minõsült a csere, így értékkülönbözetet egyik félnek sem kell fizetni. A megállapodás rögzíti a város eddigi, valamint tervezett tevékenységét is a Várkerttel kapcsolatban, illetve azt is, hogy a jelenlegi vagyonkezelõ felettes szervének ( Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium ) a megállapodás jóváhagyását követõen csereszerzõdést kötnek egymással.
IngatlanfejlesztésA Fényes-Korona tömbbelsõként ismert ingatlanegyüttes fejlesztésére kétfordulós pályázatot ír ki az önkormányzat. Elsõ körben az ingatlanok hasznosításában érdekelt vállalkozóknak kell ismertetni elképzeléseiket, és azok megvalósításának módját. Ezt követõen egy tervezõkbõl álló szakmai stáb megvizsgálja a pályázatokat, és meghatározza azokat a városképi, mûszaki-szakmai követelményeket, amelyek mentén a tervezett funkció megvalósulhat. A pályázók számára ismertetésre kerülnek ezek a mûszaki-szakmai lehetõségek, helyenként elvárások, s nyilatkozniuk kell, hogy ennek függvényében is fenntartják-e pályázatukat. A nyertes pályázó ezt követõen kerül kiválasztásra.
A pályázat ilyetén lebonyolításának több elõnye is van. Az önkormányzat megismerheti elsõ lépcsõben a valós piaci elképzeléseket a területtel kapcsolatban, és ehhez igazítva adhat teret a fejlesztéseknek. A városképi, városszerkezeti, esztétikai követelményeket pedig a funkcióhoz igazítva lehet ezt követõen érvényesíteni. A piaci érdeklõdõk az önkormányzati elképzelések, elvárások tükrében tudják tökéletesíteni elképzeléseiket. Várhatóan a folyamat eredményeként funkcionálisan a piaci igényeknek megfelelõ, ugyanakkor a városképet is gazdagító épületekké válik a Fényes és a Korona tömbbelsõ területe..
A képviselõk a Városfejlesztési és Turisztikai Bizottságot bízták meg a pályáztatással kapcsolatos teljes körû eljárás lebonyolításával ( pályázati feltételek meghatározása, szakmai stáb felállítása, elsõ körös értékelés, mûszaki-szakmai követelmények meghatározása, stb). A pályázat második körét követõen a bizottság javaslata alapján a Képviselõ-testület hoz döntést.
Kastély projektA kastélyhoz kapcsolódó fejlesztésekhez a város 2005-ben készítette el az elõ-megvalósíthatósági tanulmányt, melynek szakmai körökben való ismertetése után 2007-ben került a projekt a kormány elé, annak érdekében, hogy kiemelt projektként jelentõs uniós forrás bevonásával valósulhasson meg.
A kormány továbbfejlesztésre javasolta, megvalósítását pedig a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács ajánlásának megfelelõen több lépcsõs ütemezésben lehet reálisan tervezni. Elsõ lépcsõben a kapu-projektek valósulhatnak meg ( az északi kapuprojekt keretében látványkertészet, pálmaház, madárház, más – kapcsolódó – turisztikai látványosságok kerülnek kialakításra, a nyugati kapuprojekt keretében pedig a színház konferenciateremmé alakítása történne meg ). Késõbb kerülhet sor a kastélyszálloda kialakítására wellness szolgáltatásokkal, majd pedig a kastélypark megújítására ( csónakázótó, vizimalom, panzió stb.).
A kormány múlt évi végi döntésének megfelelõen a kiemelt projektek tartaléklistáján szerepel a Batthyány-kastély beruházása. Ugyanakkor vonatkozik az az elõírás, hogy április közepéig be kell nyújtani a kiadott módszertani útmutató alapján elkészített megvalósíthatósági tanulmányt, melynek pontosabb, részletesebb elemzéseket kell tartalmaznia. Minderre a szigorú EU-s eljárási rend, és felállított kritériumrendszer kényszerít, melynek való megfelelés feltétele a támogatásnak.
A város költségvetésében a 2008 évre 46.680 e Ft-ot különítettek el a képviselõk a kastélyprojekthez kötõdõen. Felhasználására nagy valószínûséggel döntõ többségében nem kerül sor, hisz a projekt támogatása esetén is fél év szükséges a szerzõdéskötés elõkészítéséhez. A képviselõtestület 18 igen szavazattal 8 mFt keretösszeget biztosított a projekt továbbfejlesztésére, egyúttal az elõírt megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. Amennyiben a projekt támogatást nyer, a tanulmányok elkészítését a projekt összes költségének 6 %-áig utófinanszírozás keretében elszámolhatják a pályázók. Határoztak arról is a képviselõk, hogy a megvalósíthatósági tanulmányt a megadott határidõig be kell nyújtani a Nemzeti fejlesztési Ügynökséghez, de tartalmáról tájékoztatni kell a Képviselõ-testületet.
PályázatokFolytatódhat a szociális bérlakásépítési program?Szociális bérlakás építésérõl szóló pályázat benyújtásáról döntött a Képviselõ-testület, melynek eredményeként további szociális bérlakások épülhetnének az Ady Endre utcában. Az állami támogatások megszûntek ezen a területen, így a Holcim Hungária Otthon Alapítvány által meghirdetett pályázat segítségével próbálna az önkormányzat továbblépni a szociális bérlakás-állomány növelése terén. Az alapítvány max. 50 millió Ft támogatást nyújt, de a támogatási összeg nem haladhatja meg a beruházási költség 50 %-át. Az Ady Endre utcában kész tervek vannak egy 12 lakásos tömb megépítésére, melynek kivitelezési költsége 130 mFt (külsõ közmûvek, út és parkoló nélkül). Az elbírálásnál vizsgálják a program elõkészítettségét, rászorultságot, finanszírozás feltételeit, lakbér-meghatározást ( olyan lakbért kell megállapítani, ami minimum fedezi a mûködési és karbantartási költségeket), építészeti színvonalat. Támogatás esetén a programot 2 éven belül kell megvalósítani, így a határozatban a képviselõk arról is döntöttek, hogy a szükséges önrészt (80 mFt) a 2009-es költségvetésben megtervezik.
Turisztikai forrás bevonásaAz Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium pályázatot hirdetett a Nyugat-dunántúli turisztikai régióban 2008-ban ill. 2009 elsõ negyedévében zajló rendezvények támogatására. A turisztikai célelõirányzatból biztosított forrásra egyaránt lehet újonnan megrendezésre kerülõ, illetve már hagyománnyal rendelkezõ turisztikai vonzerõvel bíró programokra (azok színvonalának emelésére) pályázni. A támogatás mértéke a rendezvény öszzköltségének legfeljebb fele, maximum 3mFt.
A testület döntése értelmében a Körmendi Napok programsorozatához kapcsolódóan pályázatot nyújt be, melynek elkészítésével a Körmendi Kulturális Központ és Faludi Ferenc Könyvtárt bízza meg. Az önrész fedezete rendelkezésre áll a Polgármesteri Hivatal költségvetésében (csónakfelvonulásra, tûzijátékra elkülönítetten).
RövidenElfogadásra került a Vagyongazdálkodási és Ingatlanhasznosítási Kft által készített vagyongazdálkodási koncepció, mely a város integrált fejlesztési stratégiájára épül, s elkülönítve jelenik meg benne a stratégiai és az üzleti vagyon.
A Rábán aluli városrész szennyvízelvezetésének elõkészítése során szükségessé vált az egyik szennyvízátemelõ helyének biztosításához telekvásárlás (967m2), melyre 200 eFt forrást biztosított a képviselõ-testület.
A februári SZMSZ módosítást követõen zárt ülés keretében választották meg a Pénzügy Bizottság két nem képviselõ tagját Bõsze Zoltán a Rázsó Imre Szakközépiskola és Szakiskola gazdasági vezetõjének, illetve Kovács Attila az General Motors Powertrain Magyarország Kft. logisztikai mûszakvezetõjének személyében.