Tájékoztató Körmend Város Önkormányzatának 2007. november 6-ai rendkívüli ülésérõl.
Kötvénykibocsátás - kedvezõbb fejlesztési forrásokRendkívüli képviselõ-testületi ülés keretében tárgyalták meg másodszor - immár a beérkezett ajánlatok tükrében - a fejlesztési források biztosítását szolgáló kötvénykibocsátást. Ezzel a lehetõséggel már több önkormányzat is élni kényszerült ( pl. Szombathely, Szentgotthárd, Kaposvár, Szekszárd, Csongrád, Barcs, Monor stb.), hiszen a csökkenõ bevételek mellett az Önkormányzatok külsõ forrás nélkül nem tudják megvalósítani a ciklusprogramjukban foglaltakat. A kormány jelentõs mértékben szûkíteni tervezi az önkormányzatok mozgásterét azzal, hogy korlátozza hitelfelvételi lehetõségeiket, ugyanakkor az Önkormányzatokra háruló feladatokat nemhogy nem csökkenti, hanem még növeli is. - hangzott el az ülésen. Kevesebb bevételbõl több feladatot kellene megoldani, és az Önkormányzatokra hárulna annak felelõssége is, hogy ezt a helyzetet miként kezelik. Ezért, ha most nem lép a város, akkor ez a kapu az év végével becsukódott volna. Következményeként pedig nem lenne elegendõ önereje a városnak azokhoz a kiírt, illetve kiírás elõtt álló Európai Uniós forrású pályázatokhoz, amelyek segítségével beruházásait finanszírozni tudná.
Jelentõs súllyal esett latba az is, hogy ennek segítségével korábbi, kedvezõtlenebb - magasabb kamatozású - hitelek kiváltására kerülhet sor, ami jelentõs kamatfizetési kötelezettség alól mentesíti az önkormányzatot. Mivel a tõketörlesztés csak 4 év türelmi idõ után kezdõdik el, így jelentõs bevétel érhetõ el abból, hogy az összegek felhasználásáig - azaz az önrészt igénylõ pályázatok elbírálásáig, beruházások megkezdéséig − az Önkormányzat leköti e pénzeszközöket.. Ugyancsak a kötvény kibocsátás mellett szól annak ténye is, hogy a kötvény visszafizetésének éves költsége messze nem éri el a jelenlegi hiteltörlesztések éves összegét. Ennek ismeretében egyhangúlag döntöttek a képviselõk az 1,35 mrd Ft értékû kötvénykibocsátásról 20 éves futamidõvel, s a három ajánlattevõ közül a legelõnyösebb feltételeket kínáló OTP Bank konstrukcióját választották ki. A kötvények kibocsátására a legkedvezõbb feltételek svájci frank alapon szóltak, de a befolyt összeghez bármilyen pénznemben hozzájuthat az önkormányzat, ami megkíméli az átváltási veszteségektõl.
Valamennyi képviselõ egyetértett abban is, hogy csak a képviselõ-testület által elfogadott fejlesztési célokra lehet felhasználni ezt az összeget. A város középtávú fejlesztésének egyik sarokpontja a turizmus fejlesztése, mely - megfelelõ befektetések esetén - jelentõs bevételt is eredményezhet. Ezért a tervezett célok között szerepel a város arculatát meghatározó Batthyány kastélyhoz, valamint a Szabadság térhez kötõdõ pályázatok önrészeinek biztosítása (összesen kb. 395 mFt). Elengedhetetlenül szükséges a város infrastrukturális ellátottságát növelõ fejlesztések folytatása is (szennyvíz-program, útfelújítások), melynek pályázati önrészeihez 249 mFt-ra lenne szükséges 2010-ig. Ezek teremtenének alapot a vállalkozások további betelepüléséhez is. A városi intézmények felújítására csak a fûtéskorszerûsítéshez kötõdõ pályázat önerejét kívánják biztosítani (30 mFt), ami késõbb a csökkenõ közüzemi költségek révén megtérül. A kötvénybõl megvalósítandó fejlesztési célokat a novemberi ülésén véglegesítik a képviselõk. Fontos azonban az is, hogy amennyiben valamely cél nem megvalósítható - pl. pályázati támogatás hiányában - abban az esetben lehetõség van az elõtörlesztésre is, csökkentve így a késõbbiekben visszafizetendõ összegek mértékét.
Pályázathoz szükséges elõzetes döntéshozatalA Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program keretében került kiírásra a közoktatási infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztését célzó pályázati kiírás. Közoktatási intézmény felújítására, korszerûsítésére 20 - 200 mFt nyerhetõ el intézményenként az 5250 mFt-os keretbõl. 2008. január 2-ig kell benyújtani a pályázatokat, melyhez 10 % önerõt kell biztosítani. Ahhoz, hogy a pályázatokat befogadják elõzetes építészeti és engedélyeztetési terveket kell készíteni, melyhez 5.125 eFt keretösszeget biztosítottak a képviselõk a fejlesztési céltartalék terhére. Körmend tekintetében a pályázó a Körmend és Mikrotérsége Intézményfenntartó Társulás lehet. Körmend polgármestere, alpolgármesterei, Oktatási Bizottságának elnöke és a Társulásban résztvevõ önkormányzatok képviselõi egyeztetnek arról, hogy mely intézményeket vonjanak be a pályázatba, melyeknek van a legnagyobb esélyük az eredményes szereplésre. Az elõzetes egyeztetések eredményeként javasolt intézmények vonatkozásában kerül a pályázati anyag kidolgozásra, s kerül döntéshozatalra ismét a képviselõ-testület elé a decemberi ülésen. A pályázat kétfordulós, az elsõ fordulóban eredményesen szereplõ pályázók a közremûködõk részérõl tanácsadásban részesülnek, s ezt követõen 6 hónapon belül kell a végleges pályázatot kidolgozni
Nyilatkozattétel a Körmend - Zalalövõ vasútvonal fennmaradásáhozA Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 38 szárnyvonal bezárását tervezi, melyek között szerepel a Körmend - Zalalövõ szakasz is. Ezzel ismét az önkormányzatokra kívánnak feladatokat hárítani, mert csak azok a vonalak mûködhetnek tovább a tervek szerint, melyek önkormányzati összefogás keretében térségi vasútként üzemelnek a jövõben.
Ennek kapcsán levélben fordultak Körmend Város Önkormányzatához is, melyben nyilatkozatot kértek arról, hogy részt vállal-e a város a térségi vasútvonalként való mûködtetésében. Amennyiben ezt nem vállalják az érintett önkormányzatok, abban az esetben megszûnik a személyszállítás a vonalszakaszon. A Minisztérium indoklása szerint indokolatlan és gazdaságtalan lenne egyébként fenntartani az érintett szárnyvonalakat. A vasúti személyszállításról való gondoskodás állami feladat, melyet nem lehet csupán gazdaságossági szempontból vizsgálni. A vasúti közlekedés sokkal gyorsabb és biztonságosabb közlekedést tesz lehetõvé, mintha mindez a 86-oson közlekedõ buszjáratokon keresztül lenne biztosítva. A Minisztérium levele október 31-én érkezett meg, s november 7-ig biztosítottak lehetõséget a döntésre. Vagyis mindössze 3 munkanap állt rendelkezésre, ami lehetetlenné tette a térségi egyeztetést ebben a fontos kérdésben. Körmend ciklusprogramjában is elkötelezte magát a stratégiai fontosságúvá fejleszthetõ vonalszakasz mellett, ugyanakkor fontosnak tekintik a képviselõk azt is, hogy a térségben élõ családok, munkavállalók szolgáltatások igénybevételéhez való jogaik és életkörülményeik ne romoljanak tovább.
A Képviselõ-testület ezért határozatban nyilvánította ki, hogy mindent elkövet, hogy a vonalszakaszt ne szüntesse meg a Kormány. Ennek érdekében kezdeményezi a GKM-nél a térségi vonalként való mûködés lehetõségét, s hasonló szándéknyilatkozatra kéri fel a többi érintett önkormányzatot is. A fenntartással együtt járó, az önkormányzatokra háruló felelõsségekrõl és kötelezettségekrõl a Képviselõ-testület a GKM-el való tárgyalások lezárulta után dönt. A tárgyalások lefolytatására a polgármestert hatalmazták fel a képviselõk.
KéményfelújításokTöbb önkormányzati tulajdonú lakóépület kéményének felújítása vált kötelezõvé, melyre 2.974 eFt keretösszeget biztosított a képviselõ-testület. A 30 db kémény felújítására ütemezetten állapotuknak megfelelõen kerül sor.