Ülésezett az önkormányzat

  nyomtatási kép
 
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzatának
2007. szeptember 19-ei rendkívüli ülésérõl.

Kastély projekt végrehajtása

A körmendi Batthyány-kastély projektje 2007. júliusi kormánydöntés alapján a kiemelt beruházások azon körébe került, melyeknek továbbfejlesztését javasolták. A Regionális Fejlesztési Tanács szeptember 28-án tárgyalja a projektet, ezért rendkívüli ülés keretében határozott a képviselõ-testület a pályázat átdolgozásáról. Ezt követõen várhatóan 2007 novemberében dönt a kormány a támogatás tényleges megítélésérõl, amihez további feladatokat kell elvégezni.
Körmend város Önkormányzata a kastély, a kastély-park és az Óváros hármas egységére épített komplex pályázatban 4,3 mrd Ft vissza nem térítendõ támogatást igényelt. A Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács azonban szétbontva kívánja megjelentetni a pályázatot, s a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) is csökkentette az igényelhetõ támogatás mértékét. Ennek alapján a támogatási igényt 1,2 mrd Ft-ra kellett csökkenteni.
Ezért a komplex program két területére koncentrálódnának a fejlesztések. Az egyik a Narancsházak ( a kastély északi kerti épületei ) rekonstrukciója, kapcsolódó látogató központ és parkolók kialakítása, valamint az É-i kert rehabilitációja. A program magába foglalja a régészeti, mûvészettörténeti kutatásokat, az épületek helyreállítását, a régi üvegházak újjáépítését, látványkertészet és pálmaház kialakítását is. Az északi kert helyreállítása hozzávetõlegesen 15.000 m2-t érint. Az örökségvédelmi szempontok teljesülése mellett jelentõs turisztikai vonzerõt jelentene a város számára a fejlesztés megvalósítása.
Másik megcélzott terület a kastély színházépületének felújítása, alkalmassá tétele nagyobb konferenciák lebonyolítására is. Ennek keretében a színházterem szellõzésének, légkondicionálásának kiépítésére, épületgépészetének megújítására, fejlesztésére kerülne sor. A kulturális rendezvényeket (színház, koncert) kiszolgáló, valamint konferencia- és rendezvényturizmusnak egyaránt otthont adó épület belsõépítészetileg is megújulna. Megváltozna a színpadtechnika, a világítás és a nézõtér, igazodva a tervezett kettõs funkcióhoz. Akadály-mentesítésre és lift beépítésére is sor kerülne, díszkivilágítása és tervezett fõbejárati frontja pedig a történelmi városközpont hangulatába illõen kerülne kialakításra.
Az 1.249.610.000 Ft pályázati támogatáshoz 220.870 eFt önrészt kell biztosítani Körmend Város Önkormányzatának, mint projektgazdának. Kedvezõ kormánydöntés esetén 2008. május - június környékén várható a támogatási szerzõdés megkötése. A beruházás-elõkészítési, tervezési és kutatási mûveleteket azonnal meg kell kezdeni, mert a mûszaki tervek, finanszírozási és jogi dokumentációk és engedélyek a szerzõdés mellékleteit képezik, ezek hiányában nem valósulhat meg a szerzõdéskötés. Továbbá ezek a dokumentációk alapjai lesznek az operatív tervezésnek és kivitelezésnek is.
A Mahill Mérnökiroda Kft. fogta össze a Kormány elé terjesztendõ projektet (õk készítették a megvalósíthatósági tanulmányt is közbeszerzési eljárás alapján kiválasztva), s õk végzik az adatszolgáltatást is az NFÜ felé. A képviselõ-testület felhatalmazta a polgármestert, hogy megbízási szerzõdést kössön a Mahill Kft-vel a projekt további teljes körû elõkészítésére, a szükséges dokumentumok elkészítésére, és az RFÜ, NFÜ, RFT-vel való kapcsolattartásra, melyre 7,8 mFt + Áfa összeget biztosítottak. Határoztak a projekt költségvetésérõl melynek összege 1.470.480 eFt (a fentebb megjelölt támogatási és önrész szerint). Külön pontban rendelkeztek a pályázati önrész biztosításáról, melynek biztosítása elõreláthatólag közvetlenül a projekt költségvetésébõl történik. Döntésükkel megerõsítették a kastély vagyonkezelõi jogának Önkormányzatra történõ átruházásának igényét, és felhatalmazták a polgármestert az elõkészítõ tárgyalások további folytatására a Kincstári Vagyoni Igazgatósággal. Az errõl szóló szerzõdést a Képviselõ-testületnek kell a késõbbiekben jóváhagyni. A határozati javaslat 5. pontjáról − a projekt támogatása esetén az elnyert támogatás nettó összegének hány %-át különítik el a projektgazdára háruló feladatok elvégzésére (finanszírozási, beruházási és mûszaki ütemterv,stb.) - a Kormány pozitív döntésének ismeretében rendelkeznek a képviselõk, így ezt a pont nem szerepelt az elfogadott határozatban.
A döntést megelõzõen Szabadi István képviselõ érdeklõdött arról, hogy mi történik akkor, ha nem sikerül megszerezni a vagyonkezelõi jogot a KVI-tõl, hiszen eddig sem mutattak hajlandóságot erre. Bebes István polgármester szerint bár lassan õröltek az állami hivatal malmai, de van szerzõdésajánlat a KVI-tõl a vagyonkezelõi jog átruházásáról, ezt azonban a város érdekében néhány ponton módosítani kellene. Ezzel együtt reális esélye van a megegyezésnek. Ellenkezõ esetben nem lehetne Körmend a projektgazda, így ebben a körben biztosan nem kaphatna támogatást a kastély-együttes fejlesztésének megindítása, s ebben az államot képviselõ KVI sem lehet érdekelt. Azért sem, mert pontosan azokat a közösségi tereket fejlesztené a projekt, melybe üzleti befektetõket sokkal nehezebb lenne bevonni A polgármester arról is tájékoztatta a képviselõket, hogy a Regionális Fejlesztési Tanács elõzetes ülésén támogatást kapott a program, annak ellenére, hogy Gyõr városa is beterjesztett javaslatot, melynek elfogadása háttérbe szorította volna a körmendi pályázatot.
Egyed Gyula képviselõ hozzászólásában az összefogás fontosságát hangsúlyozta a sikeres pályázat érdekében. A KVI-nek valóban csak a kastély állagmegõrzésére voltak korlátozott mértékben forrásai - ezt, mint a kastélyt korábban használó intézményvezetõ megtapasztalta - így remélhetõleg nem akadályozzák meg valódi megújulásának elindulását. A megvalósítás az önkormányzat részérõl is komoly ráfordítást igényel, de jelentõs hozadéka lesz, mely éreztetni fogja hatását a város turisztikai és kulturális életében egyaránt. A kedvezõ döntéshez elengedhetetlen a megfelelõ elõkészítettség, ezért indokolt a projektben szakértõ Mahill Kft további szerepvállalása. A kiemelt mûemléki épület állami tulajdon, de a város életének fontos része, ezért támogatandónak tartotta a határozatot.

A képviselõ-testület határozatát16 igen és 1 nem szavazat mellett hozta meg.


Kötvény kibocsátása

Az elõzõ napirendi ponttal is összefüggõ lehetõség megfontolására az önkormányzat jelenleg is fennálló hosszú távú elkötelezettségeinek és folyószámlahitelének kiváltása, és hosszú távú fejlesztési elképzeléseinek finanszírozhatósága érdekében van szükség.
Több nagyváros élt már ezzel a lehetõséggel (pl. Szombathely, Kaposvár, Szekszárd, stb), de Szentgotthárd is ezen gondolkozik - hangzott el az ülésen. Várhatóan azonban a Kormány január 1-tõl meg fogja szüntetni ezt a lehetõséget.
A kötvénykibocsátás elõnye, hogy hosszabb futamidejû lehet (akár 20 éves is), kiváltható lenne a város folyószámlahitele is, ami jelentõsen megnövelné a likviditást. A fejlesztési hitelek visszafizetése mellett megfelelõ forrás állna a fejlesztések finanszírozására is.
Szabadi István képviselõ az önkormányzat fejlesztési- és likvidhitel-kamatai iránt érdeklõdött a pénzügyi iroda vezetõjétõl, illetve ezek viszonyáról a kötvények kamataihoz képest. Némethné Simon Mária irodavezetõ elmondta, hogy a fejlesztési hitelek után 3-4 %-os (svájci frank alapú hitel, melyet befolyásolnak a bankközi kamatok, ezek változása miatt nehéz meghatározni egészen pontosan), míg a likvidhitel után 6-7 %-os kamatot kell fizetni. A likvidhitelnél egészen biztosan jobb a kötvények kondíciója, a fejlesztési hitelekhez való arányuk alapján lehet dönteni az ajánlatok ismeretében. Köbli József képviselõ kérdése arra irányult, hogy mennyiben kötelezi a határozat késõbb az önkormányzatot a tényleges kötvénykibocsátására. Ezt követõen kritikával illette a határozati javaslat elõkészítését. Bebes István válaszában kifejtette, hogy a határozatnak pontosan elõkészítõ szerepe van, mely a késõbbi megalapozott döntést készíti elõ. A Pénzügyi, és a Városfejlesztési és Turisztikai Bizottság hasonló szellemben támogatta a határozati javaslatot. Egyed Gyula képviselõ szerint szükséges a legkedvezõbb fejlesztési források igénybevétele, ezért szintén támogatta a javaslatot. Felszólalásában kiemelte, hogy amennyiben valóban ily módon kedvezõbb forrásokhoz juthat az önkormányzat, akkor azok a jelenlegi hitelek kiváltását követõen csak fejlesztési célokra legyenek felhasználva, ne pedig mûködésre. Szükséges garancianyújtás (pl jelzálogjog) feltételeit pedig tükrözik majd a bejövõ ajánlatok. Bebes István kijelentette, hogy jelzálogjog bejegyzésének lehetõségét kizárja az önkormányzat az ajánlatkérés során. Az pedig, hogy a kötvénykibocsátásból befolyó összeg valóban a fejlesztési célok önrészét (kastélyprogram, park-rehabilitáció; Szabadság tér rehabilitáció I és II. ütem; Pinka-völgye szennyvízprogram; panelprogram; intézmény felújítási pályázat; ütemterv szerinti útfelújítások és szennyvízprogram) fedezze, az a képviselõk közös felelõssége lesz. Bán Miklós képviselõ szerint a fejlesztések finanszírozásának ez a formája bevett szokás az üzleti életben, s kedvezõbb lehet az önkormányzat számára is. Az ajánlatok ismeretében kell mérlegelni, hogy a jelenlegi megoldásoknál elõnyösebb-e a kötvénykibocsátás.
15 igen és 2 nem szavazat mellett a képviselõk arról határoztak, hogy kötvénykibocsátás szándékával ajánlatot kérnek 4 banktól (OTP, Raiffeisen, K&H, UniCredit Bank) 15 és 20 éves futamidõkre, a jegyzés értéke 1,35 mrd Ft, melynek 2007. december 20-ig folyósításra kellene kerülni.
A beérkezõ ajánlatok ismeretében az önkormányzat bizottságai és a Képviselõ-testület októberben újratárgyalja a lehetõséget.


Térfigyelõ kamera felállításának támogatása

A Bûnmegelõzési és Közbiztonsági Bizottság több ízben foglalkozott a meglevõ térkamerák cseréjének, illetve további kamerák felállításának szükségességével. A város központi részében, a felújított Vida József utcában, illetve a Posta melletti kamera korszerûbbre cserélése egyaránt indokolt lenne. A közterületek figyelemmel kísérése mellett az itt található üzletek számára is védelmet nyújtanának, ezért az önkormányzat megkereséssel élt az itt található cégek felé. A 11 megkeresett cég közül az OTP Bank, a Laconto Kft., a Raiffeisen Bank és az ÁFÉSZ nyújtott támogatást, melyhez Körmend város Közbiztonságáért Alapítványa is csatlakozott. Körmend város Önkormányzata levélben fogja az említett cégek segítségét megköszönni. A felajánlott összegekbõl 1 új kamera beszerelésére van lehetõség, melyet a Rendõrség térítésmentesen mûködtet, s rögzíti a megfigyelt eseményeket.
A rendelkezésre álló összegbõl 1 kamera beszerzése lehetséges a bekért ajánlatok alapján, melyet a Vida József utcában helyeznek el. A vezérlõkábel és a jelátviteli kábel lefektetésére már nem elegendõ a támogatást, ehhez az Önkormányzat biztosít fedezetet a céltartalék terhére. A döntés értelmében Körmend város Közbiztonságáért Közalapítványához fogja utalni az Önkormányzat a felajánlott összegeket, s az alapítvány fog gondoskodni december 20-ig a kamera beszerzésérõl és üzembe helyezésérõl.


Pályázati önrész biztosítása

A Körmendi Kulturális Központ és Faludi Ferenc Könyvtár pályázati anyagot dolgozott ki a Nemzeti Kulturális Alapprogram Közmûvelõdési Szakmai Kollégiuma Reneszánsz év címû programsorozatra. Az "Asztalát mindennek egyaránt teréti" címet viselõ programsorozat - mely felirat Mátyás király velencei kristályból készült üvegkelyhének nemesfém talpán volt olvasható, s halála után 1852-ig a Batthyány család tulajdonában volt - 2008-ban egész éven áthúzódó kulturális eseményeket kínálna a városnak és környékének. Mátyás király koronázásának 550. évfordulója alkalmából a reneszánsz magyarországi, és európai vonatkozásait bemutató, Mátyás királyt központba állító rendezvénysorozatnak a tervek szerint olasz, osztrák és szlovén vendégei is lesznek. "A reneszánsz nyomában Körmenden" alcím pedig arra utal, hogy a korszak városhoz kötõdõ jelentõs személyei és történései is megelevenednek a fõként a Batthyány kastély és környékére koncentrálódó programokon.
Az elõkészítõ munkában a város civil szervezetei is részt vettek, s jelentõs szerepük lesz a tervezett programok megvalósításában is. A képviselõtestület határozata alapján biztosított a pályázati önrészhez szükséges 1,2 mFt, melynek sikere esetén 6 mFt-os költségvetéssel rendelkezne a város kulturális életét megpezsdítõ eseménysorozat.


Létszámcsökkentésekhez kapcsolódó pályázat benyújtása

Körmend város Önkormányzata 2007. évi költségvetésében feladat és létszám racionalizáláshoz kapcsolódó döntések meghozatalára kényszerült. Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium rendeletben határozta meg, hogy az ehhez kapcsolódó kötelezettségek teljesítése során milyen feltételekkel lehet állami költségvetési támogatást igénybe venni. A támogatásra október 1-ig lehet pályázni, mely 3. alkalom lesz ebben az évben. Az önkormányzat a megalapozott és áttekinthetõ pályázat érdekében most adja be a pályázatát elsõ ízben a kiírt feltételeknek megfelelõen, melyet 14 igen és 3 tartózkodás mellett támogatott a Képviselõ-testület.